След година трябва да има поне по една колонка на всеки 60 км по магистралите в ЕС

Европейският съюз прие регламент, според който магистралите трябва да бъдат “покрити” с бързи зарядни до 2025 г. С новите правила се цели да се улеснят притежателите на електрически автомобили да пътуват из Европа, като в същото време се намалят емисиите на вредни газове.

Новият регламент цели да облекчи собствениците на електрически превозни средства. Ще намали стреса чрез разширяване на инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили по главните европейски магистрали, улеснявайки плащанията, докато цените и наличността ще бъдат ясно съобщавани на видими места на електроколонките и в интернет пространството, за да се избегнат изненади.

Според новия закон от 2025 г. бързи зарядни устройства, предлагащи поне 150kW мощност, ще бъдат инсталирани на всеки 60 километра по трансевропейската транспортна мрежа, т.е. магистралната система TEN-T, която представлява основният транспортен коридор на съюза.

Регламентът също така изисква ad hoc таксуване, т.е. плащанията

да може да се извършват чрез карти или  безконтактни устройства, без необходимост от абонамент

Това ще даде възможност да се спре на всяка зарядна станция от всяка мрежа, за да се зареди батерията на електрическия автомобил, без първоначално да се ползва приложение с цел абонамент. Операторите трябва ясно да посочват цените на своите зарядни устройства по електронен път, както и наличността и времето за зареждане.

Освен че важи за собствениците на електрически автомобили и ванове, регламентът е насочен и към зареждането на тежки електрически превозни средства, а също така и за морските пристанища и летищата, както и за зареждането с водород за автомобили и камиони.

Новият регламент е част от т. нар. пакет от инициативи Fit for 55, чиято цел е да помогне на ЕС да постигне целта си за намаляване на емисиите с 55 процента преди 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. и да постигне климатична неутралност до 2050 г. Твърди се, че

транспортът е отговорен за 24 процента от вредните емисии в ЕС,

като 71 процента се падат на автомобилите.

Сега, след като Съветът на ЕС официално прие регламента, той трябва да премине през няколко формалности, преди да стане закон в целия ЕС.

“Новият закон е крайъгълен камък в нашата политика, която предвижда по-голям обществен капацитет за зареждане по улиците на градовете и по магистралите в цяла Европа. Ние вярваме, че в близко бъдеще гражданите ще могат да зареждат електрическите си автомобили  лесно, както е днес на традиционните бензиностанции”, казва Ракел Санчес Хименес, министър на транспорта на Испания.

На фона на тази внушителна европейска заявка в момента

в България има общо около 1300 зарядни станции на около 900 различни места

Те са разпределени основно в мрежите на няколко компании. В страната преобладават локациите със станции за бавно зареждане (AC), а мощностите варират между 20 и 300 kW.  Цените за зареждане са между 0,69 и 0,95 лв., като при четири от по-големите мрежи има и еднократна начална такса, която е между 50 стотинки и 1 лв.

Зарядните станции пред големите супермаркети у нас вече са платени.
Зарядните станции пред големите супермаркети у нас вече са платени.

При около 8000 електромобила в момента у нас  и около 1300 зарядни, т.е, по 7 електрически коли на станция. Изискванията на Европейската комисия са съотношението да е минимум 10 към 1.