• Рекламират в Телеграм, цените за една публикация започват от 196 лева и стигат до 3500 лева
  • Доходите им надхвърлят средната месечна заплата в Русия от 66 000 рубли (1240 лева)
  • Един от най-известните Z-блогъри има над 1,3 милиона последователи

Руските инфлуенсъри, които подкрепят войната, получават пари, за да рекламират и отразяват военните действия в социалните мрежи. 

Освен ужасяващите видеа от войната, те правят реклами на всякакви продукти - от криптовалута до козметика и мода. 

Известни са в Русия като Z-блогъри (б.а. - с буквата "Z" руснаците обозначават танковете си, а с времето тя се превърна в символ на подкрепа към Русия във войната), те често придружават руската армия и публикуват кадри от фронтовата линия, призовавайки младите руснаци да се запишат в армията. 

От началото на войната през 2022 г. провоенните инфлуенсъри набират милиони последователи в Телеграм. Мнозина руснаци започнаха да използват социалната мрежа, след като президентът Владимир Путин забрани Инстаграм, Фейсбук и Туитър. 

Z-блогърите взимат пари от рекламодатели, които искат да достигнат на младата им аудитория. 

Екип на Би Би Си се представя за собственици на хотели и се свързва с някои от най-известните провоенни блогъри. Казва им, че се интересува от реклама в техните канали. 

Един от известните инфлуенсъри е Александър Котс. Той е кореспондент в проправителствен вестник, а каналът му в Телеграм има над 600 000 последователи. 

Семьон Пегов е може би най-известният Z-блогър, който се подвизава като WarGonzo. Има повече от 1.3 милиона последователи. Той иска от екипа на Би Би Си 1550 паунда за реклама (около 3500 лева).

Александър Котс, определя цена между 395-600 паунда (900 - 1315 лева) на публикация. Точната цена зависи от това колко време ще стои рекламата най-отгоре в канала му. 

Най-известните Z-блогъри публикуват минимум една реклама на ден. Доходите им надхвърлят средната месечна заплата в Русия от 66 000 рубли (1240 лева). 

Някои Телеграм канали дори си имат рекламни агенти. В канала, свързан с ЧВК "Вагнер" Сивата зона, който има над 600 000 последователи, цената за реклама е 260 паунда (близо 593 лева). 

Реклама в канала на Александър Симонов, който е кореспондент в сайта Ria Fan, основан от Евгений Пригожин, струва 180 паунда (около 410 лева). 

Друг кореспондент на Ria Fan, Александър Яремчук, има по-малък брой последователи и съответно по ниски тарифи - 86 паунда (197 лева). 

Докато някои от Z-блогърите имат значителен опит във военните репортажи за държавни медии, други като Марияна Наумова нямат професионална подготовка.

Бивша състезателка по силов трибой, тя преминава курс по репортерство в наемническа база "Вагнер" и сега води собствено предаване по националната телевизия.

Александър Котс е единственият от провоенните блогъри, който се съгласи да разговаря с Би Би Си. Той е в окупирания украински град Бахмут и описва себе си като репортер в "информационна война". Казва, че е напълно наясно, че пропагандата на Русия зависи отчасти от хора като него. 

Последователите на Z-блогърите са разнообразни. От местните провоенни до западни анализатори, които опитват да разберат какво наистина се случва в руските окопи. Някои от видеоклиповете, публикувани от провоенните блогъри, обаче са фалшиви.

През март миналата година известни инфлуенсъри, сред които и Александър Котс, публикуваха видеоклип от видеорегистратор, за който се твърдеше, че показва как двама украински войници спират кола с жена и малко дете.

Въоръжените лица във видеото наричат жената "свиня", защото говори на руски, и я заплашват. Z-блогърите заявиха, че видеото е идеален пример за това как Украйна се отнася към цивилните граждани.

Но всъщност това видео е заснето в Макиевка, градче близо до Донецк. Този район е окупиран от проруски сили от 2014 г. и е невъзможно украински войник да действа на тази територия. В допълнение, видеорегистраторите са незаконни в Украйна от началото на войната, за да се запази в тайна движението на войските. Всички тези елементи навеждат на мисълта, че видеото е инсценирано.

То е един от многото фалшификати, разпространявани от Z-блогърите, за да насърчат младите руснаци да подкрепят войната, и има доказателства, че те успяват.

В едно от видеата мобилизиран руснак казва, че е отишъл в център за набиране на войници, след като е гледал няколко видеа от Владлен Татарски, един от най-гласовитите блогъри. Татарски е убит през април 2023 г. по време на среща с негови фенове.

Друг руснак, който доброволно се е записал да се бие в Украйна, разказва пред блогър, че го е направил, след като е гледал много репортажи на WarGonzo.

"Следя всички военни новини и анализи в Телеграм", казва той, визирайки Z-блогърите.

От Телеграм казват, че това е "единствената платформа, чрез която руснаците могат да получат достъп до независими медии и речите на президента Зеленски" и уверяват, че спазват международните санкции, въпреки нарастващата популярност на Z-блогърите. 

В хода на войната президентът Путин показа, че оценява усилията на провоенните блогъри.

Той назначи Александър Котс в президентския съвет по правата на човека и направи Семьон Пегов и няколко други блогъри членове на работна група за мобилизация.

През юни той покани в Кремъл за двучасов разговор влиятелни лица, подкрепящи войната, и репортери от държавните медии.

"Борбата в информационното пространство е бойно поле. Изключително важно бойно поле", казва им той. "И аз наистина разчитам на вашата помощ."

Руснак, който доброволно се е записал да се бие в Украйна, разказва пред блогър, че го е направил, след като е гледал много репортажи на WarGonzo СНИМКА: Телеграм/WarGonzo
Руснак, който доброволно се е записал да се бие в Украйна, разказва пред блогър, че го е направил, след като е гледал много репортажи на WarGonzo СНИМКА: Телеграм/WarGonzo
Марияна Наумова преминава курс по репортерство в наемническа база "Вагнер" СНИМКА: Телеграм/mariyananaumova
Марияна Наумова преминава курс по репортерство в наемническа база "Вагнер" СНИМКА: Телеграм/mariyananaumova