10,8 млн. души са превозени за първата половина на 2023 г.

Пълните влакове, особено тези към морето, се оказват недостатъчни за доброто финансово положение на “БДЖ Пътнически превози”. Превозените пътници за първата половина на годината са 10,8 млн., което е с 804 250 души повече спрямо година назад. Те са се возили с влак средно 68,6 километра.

Но от финансовия отчет на дружеството става ясно, че

пътническите превози на БДЖ

са на загуба с 27,3 млн. лв.,

при 2,3 млн. през първото полугодие на 2022 г. Малката загуба за миналата година била заради еднократен приход от 11,19 млн. лв. от спечелен съдебен спор с банка.

Тази година обаче такива пари няма. Другите причини загубата да са увеличени близо 8 пъти е вдигането с 1,3 млн. лв. на разходите за горива, а за инфраструктурни такси - с близо 6 млн. лв. Най-голямо е увеличението на парите за заплати - с 11,53 млн. лв.

От продажбата на билети и карти са влезли 28,17 млн. лв., а компенсацията от държавата по договора за обществена услуга е 98 млн. лв. Общо приходите на дружеството са 128,61 млн. лв., а разходите - 147,31 млн.

В пътническите превози на щат са 5165 души, общо разходите за тях са 73,72 млн. лв., за заплати са платени 54,53 млн., останалото са основно осигуровки. От 1 януари възнагражденията са увеличени със 130 лв. на човек.

В отчета се отбелязва, че има тенденция на увеличаване на парите за персонал, което се дължи освен на заплатите и на политиката за привличане на млади хора с професионално образование, свързано със железниците. За половин година са назначени 258 служители, напусналите са 231.

През първите 6 месеца на тази година

са се движили 101 916 композиции,

процентът на изпълнение на графика е 93,61. От начална гара са заминали със закъснение 3741 влака, натрупали общо 97 300 минути. А в крайна гара със закъснение са пристигнали 6046 влака, натрупали са 182 796 минути.

Отменени са били 4387 композиции, по вина на “БДЖ Пътнически превози” не са пътували 754 влака, а на Национална компания “Железопътна инфраструктура” - 3553, което е 80,99 на сто от отменените.

От отчета за ремонтите на локомотиви и вагони става ясно, че дружеството не изпълнява бизнес програмата си. Най-зле е с текущото поддържане и периодичния ремонт на локомотиви. За 613 машини са предвидени 13,8 млн. лв., отчетът е за похарчени 3,3 млн., като броят на поддържаните локомотиви е 457. При всички видове ремонти дружеството не изпълнява програмата си.

Загуба отчита и “БДЖ Товарни

превози”, но по-скромна - 1,45 млн. лв.,

при печалба за полугодието на миналата година 6,9 млн. Като основна причина се сочи намалението на приходите от държавата за компенсиране на високите цени на тока с 5,2 млн. лв. и спад с 3% приходи от превоз на товари.

И при това дружество основните разходи са за персонал - 34,77 млн. при общо 72,78 млн. лв. В товарните превози работят 2262 души. Средната заплата е 1929 лв. при 1643 лв. миналата година, увеличението е 17%.

Превозени са 2,79 млн. тона товари при 3,48 млн. за същото време на миналата година, или с 20% по-малко.

Шапката на двете дружества - “Холдинг БДЖ”, е на минус с 1,66 млн. при печалба през 2022 г. 6,67 млн. лв. Влошаването на резултата отново се дължи на приход с еднократен характер през 2022 г. - 9,64 млн. лв. от дългогодишен съдебен спор. Ангажиментът на БДЖ да издържат настанените в техните бази украински граждани води до загуба с над 1 млн. лв. Дружеството очаква да получи от държавата финансиране от 832 000 лв.