Европейският парламент даде зелена светлина за започване на преговори със Съвета на ЕС за реформиране на пазара на електроенергия в страните членки, съобщи Европейският нюзрум – платформа за сътрудничество между 21 европейски новинарски агенции, сред които е и БТА. В момента обаче Съветът на ЕС е в задънена улица поради разногласия, главно между Германия и Франция, по въпроса за финансирането на ядрената енергетика.
С реформата на европейския пазар на електроенергия членовете на ЕП искат да осигурят по-силна защита на потребителите от колебанията на цените. Според преговорната позиция на ЕП, приета вчера в Страсбург, гражданите трябва да имат право на договори с фиксирани цени, както и на договори с динамични цени. На потребителите трябва да се предоставя и повече информация за възможностите, с които разполагат.
Основа за парламентарната позиция е законодателно предложение на ЕК от месец март. В средата на юли Комисията по промишленост и енергетика на ЕП измени предложението, като значително ограничи субсидиите за ядрената индустрия. Това предложение беше одобрено вчера от всички членове на ЕП (366 гласа "за", 186 гласа "против" и 18 - "въздържал се").
По регламент тази позиция в парламентарната комисия можеше да бъде одобрена без гласуване в пленарна зала, освен ако не се противопоставят изрично поне 71 избрани членове. Подобни възражения имаше и в резултат на това се стигна до официално гласуване без възможност за изменения.
Протестът беше воден от членовете на френските делегации на ЕНП и "Обнови Европа", които прецениха, че текстът е твърде рестриктивен по отношение на достъпа на атомните електроцентрали до гарантирани от държавата механизми за ценообразуване и може да застраши "основния ремонт" на френските ядрени централи. Словенските, румънските и чешките евродепутати либерали от "Обнови Европа" обединиха усилията си с дясноцентристките Европейски консерватори и реформисти (ЕКР) и крайно леви евродепутати. Те не успяха да предотвратят приемането на текста, който остана непроменен.
С реформата на пазара на електроенергия ЕК иска да избегне рязкото увеличаване на цените за потребителите и да насърчи разширяването на използването на възобновяеми енергийни източници. Според предложението трябва да се насърчават по-специално дългосрочните договори за производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници и ядрена енергия.
Все още обаче липсва обща позиция на страните от ЕС. Според някои европейски дипломати и преди са съществували опасения, че френската ядрена индустрия може да бъде облагодетелствана непропорционално. Досега Германия и Франция имаха противоречия помежду си.
Спорът в Съвета на ЕС по темата за ядрената енергия продължава
Реформата на електроенергийния пазар е в застой в Съвета на ЕС, тъй като Франция настоява субсидиите за разработване на публично-частни договори за разлика да могат да се прилагат и за съществуващите ядрени дейности. Тези споразумения се сключват, като държавата се договаря с производител за фиксирана цена за покупко-продажба на електроенергия за определен период, а след това изплаща разликата в зависимост от това дали действителната цена е била по-висока или по-ниска от фиксираната. Германия, Австрия, Люксембург и Италия са против разширяването на обхвата на тези договори върху ядрените активи.
Австрия и Люксембург се противопоставят на ядрената енергия от десетилетия, а позицията на Германия и Италия е мотивирана от особеностите на френския електроенергиен микс, в който атомната енергия заема почти 80 процента. Подобна мярка би облагодетелствала френските дружества в сравнение с тези в останалата част на континента, тъй като би довела до автоматична държавна субсидия за местните производители на енергия в случай на криза, като по този начин френските дружества ще бъдат трайно защитени от колебанията в цените.
Словения, подобно на някои други страни членки на ЕС, обединени около Франция, няма да се съгласи с "обезценяването на ядрената енергия, която е от ключово значение за декарбонизацията и зеления преход", заяви словенският министър на околната среда, климата и енергетиката Боян Кумер. В същото време това ще окаже натиск за повишаване на цените, добави той.
Кумер приветства усилията на испанското председателство за сближаване на позициите относно реформата на пазара на електроенергия. Той подчерта, че ключът е в намирането на общ знаменател и че както германският, така и френският блок трябва да работят по този въпрос. Що се отнася до използването на договорите за разлика, Словения подкрепя максималната гъвкавост. "Искаме това да достигне до обикновения потребител, а не само до бизнеса и индустрията", каза Кумер, който се застъпи и за ефективен контрол на европейско ниво върху преразпределението на приходите и субсидиите.
Миналата седмица испанското председателство на Съвета на ЕС разпространи първото си официално предложение, с което да подготви почвата за преговорите по реформата на пазара на електроенергия в ЕС. Проектът включва отстъпки за Франция, като същевременно се въвеждат контролни мерки за избягване на изкривяването на пазара, което е от особено значение за Германия.
Новото предложение на испанското председателство се съсредоточава върху онези аспекти, по които все още има разногласия, и се стреми да разреши спора между Париж и Берлин по въпроса за договорите за разлика.
Третият заместник-председател на испанското правителство и министър по екологичния преход и демографските въпроси Тереса Рибера миналата седмица изрази увереност пред журналисти в Брюксел, че "до няколко седмици" страните членки ще могат да постигнат споразумение, което ще позволи да започнат окончателните преговори с ЕП.
Потребителите на първо място
Предложението на испанското председателство определя характеристиките на инструментите за осигуряване на икономическата жизнеспособност на ядрените централи през целия им жизнен цикъл. То изисква също така приходите от договорите за разлика да се разпределят между крайните потребители.
Освен това договорите за разлика трябва да бъдат разработени по начин, който да гарантира, че компенсацията няма да бъде недостатъчна или свръхголяма; да се определят размерите на възнагражденията чрез прозрачен и недискриминационен процес на тръжна процедура и да се избегнат нарушения на конкуренцията и търговията на вътрешния пазар, произтичащи от разпределението на приходите между дружествата.
Испанското предложение установява схема за възнаграждение на потребителите, особено на дружествата, които ще получават средства въз основа на общото си потребление, без да се променят стимулите за намаляване на потреблението или да се подкопава конкуренцията между доставчиците. Системата ще се контролира от ЕК, която може да налага ограничения върху преразпределението на приходите за дружествата.
Новите инвестиции трябва да се насочат към нови инсталации за производство на електроенергия или към инвестиции, насочени към значително удължаване на техния експлоатационен срок.
Повече възобновяема енергия
Проектодефинициите на испанското председателство за икономическата жизнеспособност на инсталациите и за начина на разпределяне на приходите между потребителите след коригиране на договорите за разлика не се отнасят само до ядрената енергия. Те засягат също така вятърната, слънчевата, геотермалната и водната енергия без резервоари. Въпреки това страните членки могат да освободят от тези изисквания някои малки инсталации за възобновяема енергия.
Във вторник ЕП подкрепи значителното разширяване на производството на енергия от възобновяеми източници, като призова до 2030 г. поне 42,5 процента от енергията, използвана в ЕС, да бъде произвеждана по този начин. Много европейски държави ще трябва да увеличат драстично производството на енергия от възобновяеми източници, за да постигнат целта. В Германия например делът на възобновяемите енергийни източници през 2022 г. е бил 20,4 процента, сочат правителствени данни.
В сряда в Страсбург председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви и редица предстоящи мерки за насърчаване на вятърната енергия, като подчерта необходимостта от ускоряване на издаването на разрешителни.
Преди реформата на пазара на електроенергия да влезе в сила, страните от ЕС ще трябва да постигнат споразумение с ЕП.
Целта е окончателният вариант на реформата да бъде съгласуван с ЕП преди края на годината или в началото на 2024 г.