В автомобилния свят има такива коли, в които чак ти става неудобно да влезеш в купето с обувките. Преди повече от 20 години на един от големите автосалони, се учудих, че един стюард не ми даде да се намърдам зад волана на някакво бентли, ролс-ройс или ферари (не помня точно), защото съм с дънки. Беше ми обяснено, че ще изтъркам седалката, облицована в скъпа кожа от не знам каква си рядка порода овце. В луксозните яхти също не е прието да се влиза с обувки, за да не повредите скъпото махагоново дърво по пода.
Пред електрическата "седмица" на BMW човек се чувства леко неловко от този автомобилен НЛО. Новото електрическо BMW i7 буквално стъписва с бруталната си външност и размери, но най-вече със свръхмодерния си, технологичен и луксозен салон, на който могат да съперничат само коли като Rolls-Royce, чиято първа електрическа лимузина ще излезе на пазара догодина и ще бъде направена именно на платформата на тази баварска лимузина на ток. Със сигурност може да се каже, че технологично и по огромните си размери електрическият Rolls-Royce ще е копие на BMW i7, като естествено ще е с една идея по-напудрен салон и повече глезотии (ако има накъде отгоре).
Освен с лукса и технологичните си джаджи от бъдещето това беемве е като един истински ролс-ройс и по размери - 5391 мм дължина и 3215 мм междуосие!
Ще оставя на читателя да прецени сам дали му харесва поразителният външен вид на BMW i7 с бруталната си предница с огромната радиаторна решетка и разделените фарове. На мен ми допада, въпреки че дизайнът е радикален, а може би точно заради това...
Ще се опитам да разкажа накратко (което си е направо непосилна задача), какво "чудо" очаква тези, които са имали късмета да проникнат във вътрешността на колата. Независимо дали са зад волана или разположени отзад няма начин да не ахнат от удобството, технологиите и глезотиите в салона.
Тапицерията на купето вместо кожа може да е с кашмир. В този BMW i7 xDrive60 няма седалки, а огромни кресла, които освен че предлагат отопление и разхлаждане, масажират по-добре от масажните столове, разположени по летищата.
Големият кеф в този автомобил е за пътуващите отзад. С Rear Executive Lounge Seating седалките на втория ред могат да се накланят до 42,5 градуса, а креслото вдясно предлага и поставка за крака.
Най-голямата изненада обаче е наличието на 31,3-инчов дисплей с 8K резолюция. Това си е един истински прибран към тавана телевизор с абонамент за гледане на филми. Този екран пък се управлява от облегалките на задните врати, където пък има вградени сензорни дисплеи (с големината на смартфони).
Вратите на BMW могат да се отварят и затварят автоматично (или не - ако "забележат" приближаването на велосипедист, например), само с натискането на един от сензорните бутони, досущ като Rolls-Royce.
И да се призная напускането на салона на електрическата "седмица" може да доведе до депресия...
Това е един и от най-безшумните автомобили в света, не само заради това че няма двигател с вътрешно горене. Дължи се на материалите и на уникалното окачване.
То е въздушно с електронни амортисьори. Уникалността се състои в това, че може да променя налягането на въздуха във всеки завой, а електронните амортисьори се адаптират към всички пътни неравности. Освен това воланът може да променя ъгъла на завиване, съотношението и усилието в зависимост как шофирате. Задните колела също могат да се въртят до 3,5 градуса, което улеснява маневрите в тесни пространства.
Един от първите въпроси при среща с електрически автомобил е какъв реалния пробег. Тук по каталог е над 625 км. Колкото и да е чудно, те могат и почти да се постигнат в реалния живот, ако се движите предимно в града. По време на теста с каране на границата на разрешеното около 120 км по магистрала и още толкова по планински път, пресметнах че луксозното електрическо беемве може да измине без проблем над 450 км, което е супер постижение.
Зареждането е със скорост до 195 kW при използване на постоянен ток и 11 kW при променлив ток. Батерията може да се от 10 до 80 процента за половин час, но само при най-бързата зарядната станция. С обикновен контакт огромната батерия от 101,7 kWh се напълва за около 8 часа.
Има два електромотора - отпред и отзад. Предният е с мощност 255 к.с., а вторият с 308 коня. Системната мощност е забележителните 536 к.с. и внушителните 745 Нм въртящ момент.
С тези електрически коне баварската лимузина е като същински "булдозер" на пътя. Способен а да ускори от място до 100 км/ч за 4,7 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 240 км/ч. Теглото от 2700 кг. обаче няма как да не се усеща, въпреки колосалната мощ. Нормално е машината да дърпа светкавично от място с тези характеристики и да изпреварва мигновено, но също така е нормално за електрическите коли да не е толкова забавна за бързо каране по поредица от остри завои. Просто реалностите за електрическите автомобили са такива и усещането по виражите не както зад волана на едно мощно бензиново BMW M2. Това е положението.
Все пак от баварската компания са помислили и за тези "екстремисти" зад волана, за които удоволствието от шофирането е издигнато в култ. От лявата страна на волана има бутонче с едрички букви с надпис BOOST. Когато го натиснем, беемвето предоставя цялата си мощност в продължение на 10 секунди - едно уникално изживяване!
BMW i7 xDrive60 определено един от най-технологичните и луксозни автомобили в момента и ще остане такъв дълго във времето. За съжаление предлага неповторима изживяване зад волана и на возещите се отзад, само на тези, които могат да си позволят над 300 000 лева за кола. Такъв е животът...