Цените на тока на външните зарядни станции и на горивото на автомобили от голф класа почти се изравниха

С динамичните цени на ток и гориво е време пак да “вземем молива” и да сметнем с кой вид задвижване е най-изгодно да се пътува. На пръв поглед електрическите автомобили трябва да нямат алтернатива, но това не е точно така. При сегашните цени на тока за бита от около 25 стотинки през деня и 15 стотинки при нощна тарифа зареждането на батерията на една електрическа кола у дома излиза най-изгодно, но не така стоят нещата, ако пълните електромобила по време на път на някои от зарядните станции, които вече ги има из цяла България.  

Естествено,

колко харчи колата зависи от различни фактори

Например от стила на каране на шофьора, поддръжката на автомобила, използването на климатика или, ако щете и налягането на гумите. Освен това типът на автомобила също е от решаващо значение. Голям SUV или луксозен седан просто харчат повече от малка градска кола. Като при представителните големи автомобили електрическите варианти са доста по-икономични от мощните бензинови двигатели с вътрешно горене, ако ги съпоставяме.

Затова ще вземем за пример при условното ни сравнение коли от най-масовия сегмент - три подобни модела на Volkswagen: електрическият ID.3 (с батерия от 58 kWh), Golf с 1,5-литров бензинов TSI двигател и Golf 2,0 TDI на дизел.

Най-икономичната версия на Volkswagen ID3 има среден разход от 15,2 до 16,5 киловатчаса (kWh) на 100 километра според метода на измерване WLTP. За по-простичко сравнение ще приемам, че електричката харчи по 16 kWh на 100 километра.

При домашно зареждане

разходите за потребление зависят изцяло от  текущите цени на енергията

Средната цена при зареждане на битов ток през деня в момента е около 25 стотинки и 15 стотинки при нощна тарифа. При най-евтината тарифа на зареждане от домашен контакт от 22 часа до 6 часа сутринта едно пътуване от 100 км с въпросния електрически автомобил ще струва едва 2,40 лева.

Ако пълните батерията на електромобила у дома през деня, ще излезе сметка от 4 лева. Тези два начина на зареждане на електрически автомобил обаче са най-бавните и отнемат за пълно пълнене на батерията между 8 и 12 часа.

Когато са на път (или на зор с полупразна батерия), собствениците на возила на ток използват обществените зарядни станции у нас. Обикновено се плаща повече на станции за бързо зареждане, като разходите може да са по-високи покрай магистрали или в силно урбанизирани райони. На повечето от станциите също така има и първоначална такса, която обикновено е 50 стотинки.

В момента цените на най-масовите зарядни станции са по 90 стотинки на киловат. Това означава, че

с електрическа кола ще изминете 100 км срещу 14,40 лв.

В повечето случаи бързото зареждане се таксува допълнително. Трябва да се признае обаче, е че има и доста станции (предимно пред хотели и обществени организации), които таксуват и по-малко - около 50 стотинки на киловат.

Колко струва сто километра шофиране с Volkswagen Golf 1,5 TSI, еквивалент на електрическия ID.3? Тази кола с бензинов двигател има теоретичен разход от 5,5 литра на сто километра. В момента в България цената на литър от най-евтиния бензин 95 е средно около 2,90 лв., колкото е и дизелът. Така общата цена за пробег от 100 километра на бензиновия фолксваген излиза 15,95 лева, или малко повече от този на ток.

Теоретичният разход на сто километра на Volkswagen Golf 2,0 TDI е 4,5 литра дизел. Като се вземе предвид сегашната средна цена на нафтата от 2,90 лева за литър, общият разход за това разстояние е 13,05 лева, което е с повече от левче по-евтино от електрическия му “братовчед”, ако го зареждате извън дома си.

Ако автомобилът е оборудван с газова уредба, каквито са повечето у нас на възраст над 5 години,

обикновено той харчи два пъти повече, отколкото ако се кара на бензин,

т.е. около 10 литра на сто при комбинирано каране. При сегашните цени на газта средно 1,20 лв. на литър това означава, че за 100 км пробег ще са нужни около 12 лева, или само левче по-малко, ако карате дизелов автомобил, и два лева от електрическия.

Изводът е, че сега най-евтино е домашното зареждане на електрически автомобил от голф класа, но иначе голяма разлика между зареждането  на зарядни станции по пътя и бензинов, дизелов или на газ, общо взето, няма.