Финансирането за строителство на детски градини и ясли не се усвоява от общината,  пари за метрото в ПВУ не са орязвани от кабинета "Петков", а от служебното правителство

Финансирането за градския транспорт на столична община от 2021 до момента не е нула лева, а 89 млн. лв. за 2022 и 2023 г.,  което е близо 9 пъти повече в сравнение с предишни години. Общо 1,3 млрд. лв. са отпуснати през 2021 г. на столичния електротранспорт за компенсации на цените на тока, програмата за подпомагане продължава и в момента. Други 65 млн. лв. през 2021 г. са предназначени за финансиране на изграждане или модернизация на детски градини и ясли, от които са усвоени около половината. Корекциите в НПВУ, за които г-н Хекимян говори във връзка с метрото и ВиК бяха направени от служебния кабинет на президента Радев. Въпреки това в плана останаха над 220 млн. лв. за метрото в София. Всъщност, сегашното правителство предложи на 27.9.2023 г. на Европейската комисия финансирането за метрото да бъде актуализирано съгласно инфлацията, по предложението на самия Метрополитен. Освен това бяха пренасочени значителни средства от ОП „Транспорт“ за Линия 3 на столичното метро.

Така отговориха от финансовото министерство на въпроси на „24 часа“ по повод твърденията на Антон Хекимян в кандидат кметски дебат по Нова телевизия.

В него, той обвини кабинета „Петков“ и персонално финансовия министър Асен Василев, че не са финансирали столичния транспорт, че е недофинансирано строителството на ясли и детски градини, а парите за столичното метро са орязани от Плана за възстановяване и устойчивост. „Нула лева е дал Кирил Петков за транспорта в София… „Всеки, който се оплачеше, че има проблем с осветлението, градския транспорт и не може да си плати сметката, Асен Василев му правеше проверка…. Говорим ли за политическо и гражданско лицемерие, когато някой казва, че иска да работи за града си, а всъщност е спирал неговото развитие“, попита Хекимян.
По този повод, в. „24 часа“ зададе четири въпроса на финансовото министерство. Пълният текст на отговорите вижте по-долу.
1. Вярно ли е, твърдението, че общината е получила нула лева от бюджета за финансиране на градския транспорт. Ако не е, моля да уточните финансирането по тази дейност по години и общата сума на получените целеви субсидии.
Предоставените субсидии за вътрешноградски транспорт на Столична община през последните три години са, както следва: за 2021 г. – 10,8 млн. лв., усвоени на 100% към края на годината., за 2022 г. – първоначално със закона за държавния бюджет за тази цел са разчетени 15,0 млн. лв. (с 4,2 млн. лв. повече от 2021 г.), като с актуализацията на бюджета за 2022 г. допълнително са одобрени още 74,0 млн. лв. за вътрешноградски транспорт на Столична община. Планираните общо 89,0 млн. лв. за 2022 г. са усвоени. За 2023 г. са планирани 89,0 млн. лв., колкото е размерът им по актуализирания закон за 2022 г., като към 30.09.2023 г. са усвоени 66,8 млн. лв. или 75% от планираните.
Допълнително предоставените компенсации за безплатни и по намалени цени пътувания по вътрешноградския транспорт на различни категории лица, от различни социални групи, в Столична община през последните няколко години са, както следва: за 2021 г. – 21,7 млн. лв., усвоени на 100% към края на годината, за 2022 г. – 34,0 млн. лв., са усвоени на 100%, за 2023 г. при планирани 55, 4 млн. лв., към 30.09.2023 г. са усвоени 41,5 млн. лв. или 75% изпълнение.
Допълнително столичния електротранспорт се е възползвал от програмата за компенсиране на небитови крайни клиенти на електрическа енергия във връзка с поскъпването на електроенергията, по която през 2021 г. от държавния бюджет по бюджета на МЕ са отпуснати общо 1, 310 млрд. лв. Програмата продължи и през 2022 и 2023 г., като средствата са от фонд Сигурност на електроенергийната система.
2. Какво е финансирането на столична община за изграждане на детски ясли и градини, за периода на управление на кабинета Петков? Какъв е размерът на помощите за родители, чиито деца не са приети в детски градини и ясли?
В изпълнение на постановления на Министерския съвет от 2020 година, по бюджета на Столична община са предоставени средства в размер на 65.0 млн. лв. от държавния бюджет за изграждане, разширение, основен ремонт и реконструкция на детски ясли и детски градини на територията на общината. Съгласно данни от отчетите за финансиране на капиталовите разходи на Столична община средствата са усвоени за изграждане на общо 55 броя детски ясли и градини.
По данни от отчета за капиталови разходи на Столична община към 31.12.2021 г. по уточнен план са предвидени общо средства в размер на 45.4 млн. лв., като усвоените средства са 21.5 млн. лв. за основен ремонт, ремонт, реконструкция и изграждане общо на 61 детски заведения, в т.ч. 19.4 млн. лв. за 50 детски градини и 2.1 млн. лв. за 11 детски ясли. От тях близо 37 млн. лв. са от централния бюджет средства или над 80 %.
По данни от отчета за капиталови разходи на Столична община към 31.12.2022 г. по уточнен план са предвидени общо средства в размер на 24.4 млн. лв., като усвоените средства са 20.7 млн. лв. за основен ремонт, ремонт, реконструкция и изграждане общо на 64 детски заведения, в т.ч. 11.2 млн. лв. за 51 детски градини и 9.5 млн. лв. за 13 детски ясли. Отчетните данни предполагат, че средствата са изцяло с източник централен бюджет.
За 2023 г. в капиталовата програма на Столична община по уточнен план са планирани общо средства в размер на 53 млн. лв. за основен ремонт и реконструкция на общо 61 детски заведения, в т. ч 43 млн. лв. за детски градини и 10 млн. лв. за 9 детски ясли. От тях около 14 млн. са с източник на финансиране от целева субсидия за капиталови разходи по Закона за държавния бюджет за 2023 г. или около 26% от общо разходваните средства.
Допълнително по програмата за Министерството на образованието и науката за финансово осигуряване на дейностите за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища на национално ниво от държавния бюджета годишно се отпускат по 70 млн. лв. Средствата за всека година се одобряват със Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБР) и се предоставят от централния бюджет на общините и държавните училища с постановления на Министерския съвет по предложения на министъра на образованието и науката. Средствата се отпускат на общините на база готови проекти и фактически извършени разходи. Усвояването зависи от активността и готовността на общините за подготвени проекти.
Справка за усвояването на тези средства през годините показва че: в ЗДБРБ за 2021 г. от предвидени до 70 млн. лв. общините са усвоили 23.0 млн. лв. или 33 % изпълнение. В ЗДБРБ за 2022 г. от предвидени до 70 млн. лв. общините са усвоили 33.1 млн. лв. или 47 % изпълнение, в ЗДБРБ за 2023 г. от предвидени до 70 млн. лв. до момента общините са усвоили 22.3 млн. лв. или 32% изпълнение. Конкретно Столична община, като бенефициент, е кандидатствала по програмата и са одобрени разходи от 10 млн. лв. за следните обекти:
Изграждане на Основно училище в УПИ I от кв.20 Студентски град, район "Студентски" за обща стойност 5 000 000 лв., - не са отчитани пред МОН дейности до настоящия момент;
Изграждане на основно училище в УПИ VI, кв.6, м. "Манастирски ливади-запад", гр. София, за обща стойност 5 000 000 лв., като на този етап по проекта са отчетени 402 720 лв. през 2023 г. от Столична община или 8 %.
Допълнително, във връзка с липса на места в детските ясли и градини, са предоставени средства на семейства, живеещи на територията на Столична община за компенсиране на разходите за отглеждане, възпитание и обучение на деца, които не са приети поради липса на места в държавни и общински детски градини или училища, детски ясли и яслени групи в държавни и общински детски градини, както следва: за неприети деца в държавни и общински детски градини или училища, за 2022 г. – 3,3 млн. лв., като средномесечният брой деца, за които е изплатена компенсация, възлиза на 870 деца, за 2023 г. към 30.09.2023 г. – 3,3 млн. лв., като средномесечният брой деца, за които е изплатена компенсация, възлиза на 1049. За неприети деца в детски ясли и яслени групи в държавни и общински детски градини: за 2022 г. – 1,6 млн. лв. като средномесечният брой деца, за които е изплатена компенсация, възлиза на 1 338 деца, за 2023 г. към 30.09.2023 г. – 4,4 млн. лв. като средномесечният брой деца, за които е изплатена компенсация, възлиза на 1 782 деца,
3. Орязани ли са в ПВУ парите за столичното метро и ако да, защо и от кого?
Корекциите в НПВУ, за които г-н Хекимян говори във връзка с метрото и ВиК бяха направени от служебния кабинет на президента Радев. Въпреки това в НПВУ останаха над 220 млн. лв. за метрото в София. Всъщност, сегашното правителство предложи на 27.9.2023 г. на Европейската комисия финансирането за метрото да бъде актуализирано съгласно инфлацията - по предложението на самия Метрополитен. Освен това бяха пренасочени значителни средства от ОП „Транспорт“ за Линия 3 на столичното метро.
4. Можете ли да оцените ефективността на усвояване на субсидиите от общините, и в частност от столична община, ако имате такива данни?
Целевата субсидия на Столична община от бюджета през 2022 г. спрямо 2021 г. е увеличена с 9,2 млн. лв. или 78%., а през 2023 г. със 2,2 млн. лв. или с 11%. Към края на 2022 г. по функция „Здравеопазване“ за капиталови разходи, общината отчита налични, неусвоени средства по сметки – 860 хил. лв., а за функция „Образование“ – 9,8 млн. лв. Към 30.06.2023 г. по функция „Здравеопазване“ за капиталови разходи, общината отчита налични, неусвоени средства по сметки – 157 млн. лв., а по функция „Образование“ - 29,5 млн. лв.
Собствените приходи на общината не се събират добре. Несъбраните данъци от минали години, без тези които са изтекли по давност, са както следва:  Данък недвижими имоти – 82, 4 млн. лв. – събираемост 23,2 %, Данък превозни средства – 81,8 млн. лв. – 17,4%, Такса битови отпадъци – 228, 5 млн. лв. – 17,9 %. Събираемостта на приходите за 2022 година е между 76 и 78%. Тоест има потенциал са събиране на допълнително приходи, в т.ч и от минали години. Столична община има просрочени вземания към 30.09.2023 г. в размер на 26,1 млн. лв., а към 31.12.2022 г. просрочените вземания са били в размер на 21,4 млн.