В Европа всеки четвърти избира всесезонни

Отново е есен и с първите по-студени дни шофьорите масово хукват към сервизите да сменят летните си гуми със зимни. С всяка изминала година обаче се увеличават хората, които разчитат на всесезонните гуми. Тенденцията се засилва от все по-меките зими, а и от повишаването на качеството на този вид гуми.

Специалистите съветват през студените дни задължително да се кара със зимни гуми, особено ако често пътувате извън големите градове, да не говорим по планински пътища. За тези, които се движат предимно по градските улици, модерната всесезонна гума е едно добро решение, макар и за някои да е компромисно.    

Автомобилната гума на бъдещето 

никога повече няма да се спука

и може да издържи половин милион километра. Но засега гумите все още са най-бързо износващите се части на една кола.

Съставът на каучука на лятната и зимната гума е съобразен с конкретните климатични условия. Зимната гума става хлъзгава, когато шофирате при летни външни температури, а лятната през зимата направо може да превърне колата в истинска неконтролируема шейна на пътя.

През 2013 г. делът на всесезонните гуми в Европа е под 3,3 процента. Тези гуми сега вече представляват 23,2 процента от всички видове гуми, в сравнение с 19 процента миналата година.

Финландската компания Nokian твърди, че е разработила всесезонна гума, която ще издържи не по-малко от 128 750 километра. Това е безпрецедентно дълго време. Добра доза арамидни влакна се използва в гумата на Nokian, за да я направи по-здрава. Друг производител - Goodyear, дори създаде концептуална гума, с която можете да изминете до 500 000 километра. Но засега това е в бъдеще време. Въпросът е също така дали производителите ще искат да продават гуми, които издържат толкова дълго.

Има една често подценявана причина за износването на гумите: стареенето.

Гумената смес губи своята гъвкавост

и структурна здравина под въздействието на постоянни движения при шофиране и години на излагане на UV лъчи. Въпреки това е трудно да се посочи продължителността на живота в години. Големите производители на гуми споменават потенциален живот между 40 000 и 80 000 километра. Иначе в реални условия нормалната гума често трябва да се смени след средно 65 000 километра пробег.

Препоръчително е да смените гумите най-късно след десет години независимо от пробега. Тази възраст е лесна за определяне, тъй като седмицата и годината на производство са посочени на всяка гума с така наречения DOT код.

Смяната на гуми два пъти в годината струва немалко пари.
Смяната на гуми два пъти в годината струва немалко пари.

Качеството и особено съставът на каучука на автомобилните гуми се подобри значително през последните години, но опасността от спукване със сигурност не е изчезнала. Спукването се получава главно при остарели гуми, които например са причинени от пукнатини. Те често са резултат от топлина, но също и от твърде голямото тегло, което трябва да носят. За това и се виждат остатъци по пътя на гумите на тежките камиони, които често експлодират.

Новата гума има около 8 до 10 милиметра профил, а при 1,6 милиметра гумата е напълно износена.

Индустрията

препоръчва дълбочина от поне 2,0 милиметра,

за да продължите да карате с тях. Гумите с недостатъчен протектор имат по-дълъг спирачен път, особено при дъжд и зимно време (сняг, черен лед) и следователно има и по-голям риск от аквапланинг. Във всеки случай гумите с добър профил ви осигуряват по-добро поведение на пътя. Това се забелязва особено в завоите.

Автомобилните гуми се износват по-бързо, ако са напомпани много или са меки. Ако налягането е твърде ниско, външната страна на гумата често се износва. Ако е напомпана повече, ще настъпи допълнително износване в центъра на протектора. Всеки производител на автомобили определя идеалната стойност за налягане в гумите. Ще я намерите в книжката с инструкции и понякога на стикер в капака на резервоара за гориво или на рамката на шофьорската врата.

Като проверявате ежемесечно налягането в гумите и го регулирате според натоварването на автомобила, ще предотвратите прекаленото омекване на гумата и допълнително износване поради прекомерно триене с пътната настилка.

Гумите на електрическите автомобили се износват по-бързо.
Гумите на електрическите автомобили се износват по-бързо.

Триенето между гумата и пътната повърхност е най-високо при бързо  ускоряване, забавяне и завиване. Ако карате много в града или по криволичещи маршрути, гумите ще се изтъркат по-бързо, отколкото ако основно се движите по магистрала. Спазването на малка дистанция (което означава, че трябва да спирате често) също е пагубно за продължителността на живота. Например шофирането с адаптивен круиз контрол предпазва гумите, защото по този начин шофирате по-плавно.

Проучване: гумите са новите 

големи замърсители

Двигателят с вътрешно горене не е основният източник на замърсяване на въздуха от един автомобил, било то бензинов или дизелов. Според проучване, направено от Emissions Analytics, гумите произвеждат 100 пъти повече вредни частици от съвременния мотор с вътрешно горене.

Тази форма на замърсяване е практически невидима, но е изключително вредна, както показва пък друго проучване, проведено от университета “Йейл”, което доказва, че 78% от микропластмасата в океаните всъщност идва от синтетичния каучук на гумите.

Същото заключение прави и британската организация Emissions Analytics, която сочи, че автомобилните гуми отделят повече от 5,4 милиона тона фини частици всяка година в световен мащаб, от които

над 180 000 тона попадат в океаните

Тези частици са толкова микроскопични, че проникват в белите ни дробове, кръвоносната система и органите ни. По този начин могат да причинят сериозни здравословни проблеми.

Според Emissions Analytics четирите гуми на един автомобил произвеждат средно 1 трилион ултрафини частици. Също така е доказано, че електрическите автомобили произвеждат средно с 20% повече частици поради по-бързото износване на гумите, което е резултат от теглото на превозното средство, но също и от по-големите му възможности за ускорение. Ако електрическата кола е “по-икономична” по отношение на CO2 (тъй като винаги има въглероден отпечатък поради производствената фаза, рециклирането и понякога употребата, ако не шофираме 100% енергийно екологично), това по никакъв начин не разрешава големите проблеми по отношение на замърсяването на въздуха в транспортния сектор.