Местен работник взема една трета от заплатата на европеец
Европейският съюз започна разследване дали китайски производители на автомобили са субсидирани от държавната хазна. Подозирайки ги, че това им позволява да продават автомобили в Европа на цени под себестойността им, което пък води до несправедливо предимство пред европейските и отчасти американските производители на коли, ЕС предприе мерки, за да защити икономиката си.
Въпреки че много правителства в Европа косвено помагат на “западните” електрически автомобили чрез субсидии за покупка, те не покриват загубите на автомобилните компании като такива. Освен това субсидиите в ЕС важат и за китайски електрически автомобили, ако са закупени например от французин или италианец, така че
тези коли имат двойно
предимство спрямо европейските
Авторитетното американско издание New York Times публикува невероятни данни за това с какви суми китайското правителство може да покрие загубите за определени автомобилни производители. За компанията Nio тя е около 32 000 евро - толкова губи Nio от всяка продадена кола, твърди американският вестник.
Огромната държавна подкрепа е причината, поради която китайските автомобилни компании растат толкова много, въпреки че са нерентабилни. Само преди три години Nio бе на практика фалирала, но китайското правителство предостави приблизително 1 милиард евро помощ, за да поддържа автомобилния производител на повърхността. Трябва също така да се признае, че с тези пари държавата де юре купи 24 процента от компанията. Но това не беше единствената подкрепа. Тя бе последвана от нова финансова инжекция от неназована държавна банкова компания в размер на 1,5 млрд. евро.
Не всички китайски производители на автомобили работят на загуба. Марката BYD, която не купува, а използва собствени батерии, е на печалба за първата половина на 2023 г. от 1,35 млрд. евро, което означава три пъти повече от миналата година за същия период.
Освен държавната подкрепа китайските производители на автомобили имат и друго голямо предимство по отношение на ниските цени спрямо производителите от Европа и САЩ и това е по-ниската цена на труда. Китайски служител печели около една трета от това, което взема като заплата негов колега от Западна Европа или Щатите.
През последните месеци
има голям спад на заплатите на работещите
в автомобилната индустрия в Китай
През август обявите за търсене на работници за производство на автомобили в Китай са предлагали почасово заплащане от 14-31 юана (1,8-4 евро). Анонимен служител от автомобилната фабрика Changan е напуснал работата си през юли, защото заплатата му през май и юни е била само 4 хиляди юана (около 512 евро) на месец вместо 900 евро, които му били обещани.
Освен това китайските производители на автомобили също могат да произвеждат коли, които са по-евтини от гледна точка на технологията. New York Times дава пример как инженери в Америка
са разглобили електрическия автомобил BYD
Seal,
за да го проучат в детайли и открили, че той може да бъде произведен с около 35% по-евтино от Volkswagen ID.3 заради по-ниското си качество на материалите и липсата на много екстри и технологични джаджи.
Компанията Nio започна да продава автомобили в Норвегия през септември 2021 г., разширявайки се в Германия, Швеция, Дания и Нидерландия през 2022 г. Това означава, че продава автомобили в Европа вече повече от година. Според Schmidt Automotive Research компанията все още не е убедила европейските клиенти да купуват нейните автомобили в по-големи количества.
Любопитно е, че Nio
е единствената компания, която предлага смяна на батерии,
и вече е разположила такива уникални станции за смяна в някои страни, което е голямо предимство. Въпреки това продажбите са ниски. През първите три месеца на годината в Германия марката бе продала 122 автомобила, или 520 от миналия октомври, когато стъпи на огромния немски пазар.
Въпреки огромните субсидии от страна на китайската държава цените на колите на Nio никак не са евтини. В Германия моделът Nio ES6 започва от 65 500 евро за модификацията със 75-киловатова батерия и 74 500 евро за 100-киловатовия вариант.