Чакат и други магазини да се присъединят към инициативата “Достъпно за вас”, ще убедим КЗК, че няма проблем за конкуренцията, казва министър Богдан Богданов
Министерството на икономиката не се отказва от инициативата “Достъпно за вас” въпреки несъгласието на Комисията за защита на конкуренцията, съобщиха от ведомството на Богдан Богданов.
Седемте най-големи вериги за хранителни стоки са потвърдили участието си в кампанията, научи “24 часа”. В петък Богданов е имал срещи с тях, на които те са потвърдили своето желание за участие. Сами са поискали и да се включат вериги аптеки.
Инициативата на икономическото министерство е доброволна и не задължава никоя верига да спазва определени тавани, а цели да се постигнат трайно ниски цени на 50 продукта от първа необходимост, като е отворена и за нехранителни стоки при желание от страна на търговците.
В понеделник обаче от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) изразиха в свое становище неодобрение на предложената инициатива. Критика дошла и от синдикатите, които също смятали, че това не е пазарна мярка.
Според антимонополната комисия имало риск от нарушаване на конкуренцията. Кампанията предвиждала координирано и едновременно занижаване на цените на няколко групи хранителни стоки, с което се нарушава принципът на свободната стопанска инициатива.
Като възможна мярка за справяне с ръста на цените от КЗК предлагат да се дават индивидуални пакети хранителни продукти и осигуряване на “Топъл обяд”.
Според Богданов обаче в становището на КЗК нямало правни аргументи, а икономически разсъждения. “Ние не залагаме цени. Ние казваме, че магазините се конкурират за тези 50 продукта. Няма да се откажем от инициативата”, обясни пред Нова тв министърът.
Предстояла среща с КЗК, за да се изясни какви възражения конкретно има, като междувременно продължавали и разговорите с веригите.
“Не искаме участниците в инициативата да бъдат компрометирани. Не искаме и потребителите да са в ситуацията, както казва КЗК, да им се предлага само един топъл обяд. Ще изпратим писмо до комисията с искане за среща, за да обсъдим притеснителните точки”, каза още Богданов.
Инициативата предвижда цените на 15 групи от основни храни (виж графиката) да бъдат намалени преди началото на зимата. Първоначалната идея да се наложи таван за тези стоки била отхвърлена като неработеща.
Поевтиняването ще става в рамките на промоции, като всяка верига ще определя колко време да продължат и ще се ангажира да разгласи по подходящ начин цените. Това ще става със специални информационни табла, на които потребителите ще виждат стоките с ниски цени. Списъкът с тях може да се включва и в брошурите, които издават веригите, и да бъдат обявявани на сайтовете им и в социалните мрежи.
Инициативата е отворена, към нея може да се присъединят и магазини, които продават нехранителни стоки - например облекла, домакински уреди и други. Тази кампания ще продължи 8 месеца. Основната цел е да са намали сравнително бързо инфлацията, за да може България да въведе еврото на 1 януари 2025 г. Следващият преглед на икономическите показатели на България, който ще направи Еврокомисията, за да отчете дали страната ни отговаря на критериите, ще е през юли догодина. Ще се вземат предвид данни към април 2024 г. и държавата трябва да направи всичко възможно дотогава да снижи инфлацията.
Поскъпването намалява през последните месеци и данните към септември показват 6,3% на годишна база. Хармонизираният индекс, който следи Еврокомисията, е 6,4%, но както и да се пресмята, България в момента е сред четирите страни в ЕС с най-висока годишна инфлация.
За да отговорим на критериите за еврото, тя трябва да се намали до 5,2%. Това означава, че ще нужно цените да се свалят с още 1,5%. В противен случай трябва да се надяваме, че Брюксел ще направи изключение от това правило за нас.