За 12 години средният пробег на електрическите автомобили е скочил от 95 на 425 км

За период от 20 години Германската автомобилна асоциация (ADAC) проведе 2500 теста, в които провери разхода на гориво на почти всички модели на пазара.

Със своя екотест ADAC търси отговор на въпроса колко отделните модели наистина замърсяват околната среда и какви са емисиите на CO2 на практика. Накратко, в допълнение към измерването на фабричния стандарт WLTP този екотест включва и шофиране по магистрала, където се следи функционирането на системата за обработка на отработените газове. Също така изгорелите газове и разходът се проверяват в лабораторни условия.

Opel Zafira 2,2 TDI е първият автомобил, минал през ADAC EcoTest през 2003 г. Но оттогава

светът на превозните средства се е развил стремглаво,

а автомобилите са станали по-тежки и по-мощни. Докато средното тегло на превозните средства, измерено от ADAC, е било 1414 килограма през 2003 г., автомобилите през 2022 г. вече са средно по 1711 килограма. Преди 20 години средната мощност на колите в Европа е била скромните 130 к.с., а през 2022 г. вече е 208 коня.

Оттогава разпоредбите относно емисиите на замърсители или емисиите на CO2, както и методите за изпитване (ключови думи NEDC и WLTP) бяха затегнати няколко пъти. Ecotest също взема това предвид, като последната голяма ревизия е извършена през 2016 г.

След две десетилетия ADAC реши да обобщи своите тестове

и да избере най-добрите и най-лошите модели

в отделните категории - с бензинови, дизелови и електрически двигатели.

При бензиновите автомобили личи абсолютната доминация на японските автомобили, или по-скоро на една марка - Toyota. Това означава, че компанията, която все още продава най-много коли в света, има отлично класическо хибридно задвижване, чийто разход варира от 4,1 л/100 км при Prius от 2016 г. до 4,8 л/100 км при предишното поколение на Yaris, също в хибридното си изпълнение. Компания в челната тройка им прави миниатюрното Suzuki Celerio с 4,8 л/100 км.

Най-лакомият модел, продаван в Европа през последните 20 години според ADAC, е Chevrolet Camaro. Оборудван с чудовищния 6,2-литров V8 двигател, който изразходва в най-добрия случай 12,4 л/100 км. Следват BMW M5 (11,1 л/100 км), Porsche Macan S, Ford Mustang 5.0 Ti-VCT и донякъде изненадващо Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 GT AWD.

Chevrolet Camaro е с най-лакомия бензинов мотор.
Chevrolet Camaro е с най-лакомия бензинов мотор.

Статутът на най-икономичен дизелов автомобил  е за японския модел Mazda 2 със среден разход от 4,1 л/100 км.

В челната петица има още три мъника, но и една компактна кола.

Става дума за Mazda 3 със същия дизелов двигател, което е още едно

доказателство за икономичността на мотора SKYACTIV-D

Сред отличниците по разход на нафта попадат и Hyundai i20 1.1 CRDi, Peugeot 208 BlueHDi 100 и Ford Fiesta 1.5 TDCi.

Сред най-харчещите дизели на върха е Land Rover Defender 90 със среден разход от 9,8 л/100 км.

И при най-добрите електрически автомобили

по-малките коли са най-пестеливи,

като Hyundai доминира. Най-добрият резултат е 14,7 kWh/100 км и е постигнат от модела Ioniq от 2017 г. Единственият конкурент на корейците в топ 5 е мъничкият VW e-up! с 16,7 kWh/100 км.

А от друга страна, най-големите потребители са големите ванове. Mercedes-Benz EQV 300 е лидер със средно 30,9 kWh/100 км.

Максималният пробег на електрическите модели се е променил драстично през годините. През 2011 г. мъничкият Peugeot iOn едва минаваше 95 км с едно зареждане на батерията, а през 2015 г. средният пробег на тестваните автомобили бе 149 км, докато през 2020 г. е 285 км. Тази година средният пробег на тестваните модели на ток достигна 425 км.