Белгийско-нидерландски стартъп започна работа през май в опит да възстанови нощните влакове в Европа, предава БТА, позовавайки се на материал на Ройтерс.
Компанията твърди, че тази услуга има своите почитатели, тъй като предлага нискоемисионна алтернатива на въздушния транспорт, съчетана с романтиката на бавното пътуване.
Възстановяването на нощните влакове обаче се сблъсква с много пречки - от осигуряване на финансиране и печалба през острата конкуренция с нискобюджетните авиопревозвачи до гарантирането на добра услуга по претъпканите и остарели железопътни линии в Европа.
"Бюрокрацията е ужасно сложна", казва Крис Енгелсман, основател на "Юропиън слийпър". На компанията са били нужни година и половина, за да обиколи половин Европа в търсене на спални вагони втора ръка. Ремонтирани и преоборудвани в бяло и червено, през първия летен сезон на "Юропиън слийпър" те превозиха около 20 000 души, посочват от компанията.
"Основната ни инвестиция в момента е подвижният състав, това е от най-важната част на целия бизнес", казва Енгелсман. Компанията се надява да набере 40-60 милиона евро, за да купи нови вагони, а това е десет пъти повече от сумата, която досега е получила от инвеститори и чрез групово финансиране, т. нар. краудфъндинг.
Други компании са по-облагодетелствани, тъй като се ползват от подкрепата на държавните средства, а най-добре по този показател стои австрийската О Бе Бе (OBB). Компанията похарчи 720 милиона евро за 33 нощни влака от ново поколение, произведени от "Сименс мобилити" (Siemens Mobility)
Тя постоянно разширява мрежата си от нощни влакове, наречена "Найтджет" (Nightjet), превозила 1,5 милиона пътници прези миналата година. Спалните вагони на компанията нерядко бяха запазени за седмици напред. От декември О Бе Бе пуска два нови влака от Берлин до Париж и Брюксел.
"Търсенето е голямо", казва Алберто Мацола, главен изпълнителен директор на лобистката организация Си Е Ар (CER), която представлява европейските жп компании. "Но най-голямото предизвикателство си остава създаването на добър бизнес план".
Годините на упадък на нощните влакове в Европа съвпаднаха с годините на възхода на нискобюджетните авиокомпании.
Днес нощен влак от Берлин до Цюрих струва около 160 евро и пътува 12 часа. Полетът на "Изиджет" (easyJet) между двата града е много по-кратък, дори и като се вземе предвид чакането за проверката за сигурност, и струва наполовина.
Изчисления на норвежкото правителство хвърлят светлина върху предизвикателствата, свързани с рентабилността. Миналата година властите попариха надеждите за откриване на нов маршрут от Осло до Копенхаген, като обявиха, че за да бъдат билетите на цена, приемлива за много хора, пътуването трябва да бъде спонсориране с по 4 милиона долара годишно.
"Изобщо не е лесно, а нашата цел не е да забогатеем бързо", казва Енгелсман. Въпреки това компанията му планира да се разшири като от март 2024 г. удължи маршрута на влака до Прага. Планира се и нов нощен влак от Амстердам до Барселона.
Привърженици на нощните влакове пледират за повече подкрепа от държавата, за да станат те конкурентоспособни на нискобюджетните авиолинии. Предложенията им включват отпадане на ДДС върху трансграничните маршрути и по-ниски такси за достъп до жп линиите.