Ученици, студенти и докторанти - с 50% намаление в града и при междуселищни превози

Децата до 14 навършени години ще пътуват безплатно в градския транспорт. Това предвижда проект за постановление на Министерския съвет, публикуван за обществено обсъждане. Той променя наредба на министъра на транспорта за безплатните пътувания и намаления в автобусния транспорт. В момента граничната възраст за возене в града с автобус, трамвай, тролей и метро без пари е 7 години.

Мотивът за двойното увеличаване на възрастта е

да се намали трафикът с лични коли, с

които родители карат децата на училище,

което ще има екологичен ефект. Очаква се това да доведе до създаване на навик за използване на обществен транспорт, което щяло да е ключово за бъдещето, когато пораснат.

В междуселищния транспорт също са предвидени по-големи намаления. Остава нормата децата до 7 г. да пътуват безплатно с автобус. Предлага се тези от 8 до 14 навършени години да получават 50 на сто намаление, възрастовият диапазон за ползване на този бонус сега е между 7 и 10 г.

Предвидени са още намаления на пътуванията и в междуселищните превози. Ученици, студенти и докторанти, дневно и редовно обучение ще ползват градски транспорт по основни линии и междуселищни автобусни линии от общинските и областните транспортни схеми

с билет на половин цена от тарифата

на превозвача

Сега в града те ползват 30 на сто намаление, а за междуселищните превози - 20 на сто.

Добавена е нова категория пътуващи с отстъпка - хора с увреждания с намалена работоспособност над 70,99%. И досега общините им издават карти с намаления, но не ги компенсират със средства от националния бюджет, пише в мотивите. Предложението е да се осигури минимален размер от 25 на сто компенсиране.

По данни на здравното министерство към 2022 г. има над 760 000 хора с увреждания с намалена работоспособност над 70,99 на сто. В София всеки ден от карти с намалена цена се възползват над 17 000 души с увреждания.

От централния бюджет ще се отпускат субсидии на общините поотделно за вътрешни пътнически превози, междуселищни, такива в слабонаселени планински и други райони и междуобластни. Досега последните липсваха при компенсирането на превозвачите.

Наблюдава се тенденция за отказ на фирми да изпълняват автобусни линии, преминаващи през населени места дори с по-голям брой жители от 500. За да се насърчат, субсидираните транспортни връзки се увеличават от 2 на 3, а годишните от 730 на 1095. Тази промяна засяга населението от слабонаселените планински и гранични райони в страната.