Аутобанът ще стигне до Велико Търново преди това

След около две години затишие със започването на активния строителен сезон на 2024 г. най-после има шанс изграждането на магистрала “Хемус” да бъде възобновено, а и не само това. Догодина ще се работи по общо 5 аутобана и се отпускат пари за проектирането на множество скоростни пътища. Регионалният министър Андрей Цеков разкри това на състоялия се миналата седмица първи форум “Общините – перспектива 2027”, организиран от “24 часа” в партньорство с Института за пазарна икономика, който събра за първи път новата местна власт с изпълнителната и с бизнеса.

Похвалата, която получи задочно по свой адрес финансовият министър Асен Василев от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов в края на миналата седмица за това, че

се е вслушал в съветите му за бюджета за догодина,

говорят същото – в 10-те милиарда за капиталовата програма на бюджета, като се извадят средства за държавни гаранции за енергийни обекти, остават около 5-6 млрд. лв. и по-голямата част от тези пари са всъщност именно за пътно строителство и ремонти.

Засега никой не е казал публично и конкретно за кои обекти точно става дума, но от отделни изявления на регионалния министър Андрей Цеков стават ясни поне няколко.

Според Цеков в бюджета за 2024 г. са предвидени пари и за проектирането на така наречената автомагистрала “Рила”. Идеята за нея е от години, като в основни линии се предвижда аутобан, който да се отклонява от “Тракия” в района на Ихтиман, оттам да се прехвърли в планината и да достигне до “Струма” при Дупница. След като пресече “Струма”, аутобанът ще продължи към Кюстендил, а оттам – към Гюешево,

за да направи връзка с границата между България и Северна Македония

В бюджета за догодина са заложени средства само за актуализация на идейния проект за тази 100-километрова магистрала, за извършване на геоложки проучвания, подробен устройствен план и други проектантски дейности. След това ще се направят екологичните процедури и окончателен технически проект. Според министър Цеков след 3 години може да започне същинското строителство на магистралата.

В Софийска област за догодина са заложени още няколко важни обекта. Единият е основен ремонт на пътя София – Самоков – Костенец, поетите ангажименти по него

са за около 190 млн. лв.

Очаква се през първото тримесечие на 2024 г. да бъде обявена обществена поръчка за проектиране, а до 4-5 месеца след това и за изпълнител, като същинските ремонтни дейности ще приключат през 2025 г., каза още министърът.

Предвижда се основен ремонт и на главния път в Средногорието, както и на Златишкия проход, в който е заложено изграждане на 17 км подпорни съоръжения. Програмата за пътни ремонти в София-област предвижда още основен ремонт на над 7 мостови съоръжения и изграждане на шумозащитни съоръжения, основно  по магистрални участъци.

Голямо значение за областта ще бъде и завършването на Софийския околовръстен път между квартал “Бъкстон” и кръговото кръстовище за Банкя,

което ще бъде възложено през 2024 г.

Това е всъщност последният неразширен до габаритите на магистрала участък от Софийския околовръстен път, по който дебатите как точно да премине трасето през булевард “Цар Борис Трети” ще се развихрят с пълна сила именно догодина.

Безспорно най-важният пътен обект за догодина ще продължи да бъде магистрала “Хемус”. Според справка на регионалното министерство през идната седмица предстои да се издадат сертификати за извършени дейности на стойност около 20 млн. лв. по сегашните втори, трети и четвърти участък. Това са много малка част от парите за тези участъци, но в бюджета за догодина са предвидени средства за индексиране на прословутите инхаус договори за следващите лотове от “Хемус” - пети и шести, което със сигурност би отпушило изграждането им, още повече че

за тях не важи оправданието с липсата на готови проекти

5-и 6-и лот на магистрала “Хемус” са два участъка с обща дължина от около 55 километра, които се простират от плевенското село Летница до Велико Търново. Тяхното изграждане не можеше да стартира, тъй като фирмите претендираха за по-високи плащания. Техните договори бяха сключени още през 2019 г. по тогавашните цени на строителните материали, които към момента са поскъпнали почти двойно.

А приетата миналата година методика за индексиране на строителните договори забрани възможността авансовите плащания да се опресняват. Сега от откъслечни изказвания на строителния и на финансовия министър се разбира, че в бюджета за догодина са предвидени средства именно за това.

Според Андрей Цеков “Хемус” със сигурност ще стигне скоро до Велико Търново. По този начин с изграждането на магистралата Русе - Велико Търново

се постига съществен пробив,

тъй като вече ще има бърза връзка между столицата и границата със северната ни съседка.

Впрочем за тази седмица е предвидена церемонията по първа копка на един от най-важните участници на Русе - Велико Търново - този от Русе до Бяла, който ще разреши дългогодишния проблем с кръстовището на Бяла, което е едно от най-опасните в страната.

Остават 7-и и 8-и участък на “Хемус” от Велико Търново до Буховци, където се прави връзка с вече готовия участък до Белокопитово. Там се наложи преместване на първоначалното трасе, което означава нов ОВОС и ново проектиране. Независимо от забавянето обаче има големи шансове тези два лота също да се вместят в рамките на до края на 2027 г.