Заради високите цени пазарът се променя дори при употребяваните автомобили

Управляващите в Западна Европа търсят начини как да задържат автомобилния пазар на високо ниво, след като лека-полека екологичните стимули  при покупка на нова кола най-вече за частни лица се поизчерпаха. Във Франция, а след това и в Италия на мода е т.нар. социален лизинг, при който семейства с ограничени доходи може да се възползват от това да карат нова електрическа кола, която на практика е собственост на държавата.

Схемата е следната. За да получиш автомобил на ток на символична месечна вноска от 75 до 125 евро,

трябва да върнеш старото си возило за рециклиране

След това, ако отговаряш на условията за ниски годишни доходи (по-малко от 14 000 евро), можеш да вземеш определени от правителството модели (най-евтините, от малък клас) за срок от три години, като годишният пробег не трябва да е повече от 10 000 км. За всеки километър отгоре се плаща допълнителна такса. Първоначалната вноска на производителя е платена от държавата, застраховката и режийните разходи са грижа на наемодателя. След изтичането на тригодишния срок клиентът може да закупи автомобила на цена, определена от вносителя, или да я върне.

Заради високите цени на електрическите автомобили, дори е да не е засегната програмата за “социален лизинг”, все повече дилъри

предлагат колите на дългосрочен наем само и само да привлекат клиенти

Това се случва и на пазара на употребявани електрически автомобили. Досега купувачите на коли втора ръка обръщаха внимание главно на годината и на километража, но тези два фактора няма да са най-важните при избор на електрическа кола.

Това е така, защото возилото на ток се състои от почти неразрушим електрически мотор, батерия и електроника и много по-малко износващи се части. Това важи и за спирачките, които, тъй като са по-малко механично натоварени, издържат по-дълго въпреки по-голямото тегло на автомобилите с електромотор и батерия.

Само окачването, подобно на класическа кола,

ще започне да създава ядове, като мине 200 000 км,

а може и по-рано, заради тежестта на електромобилите.

Тепърва състоянието на батерията ще бъде от основно значение в процеса на закупуване на употребявани автомобили. Поради тази причина в идеалния случай трябва да се предлага и сертифициране на батерията. Понастоящем тази прозрачност се предоставя само от дистрибутори, които използват тестови режими, за да преценят състоянието ѝ. Германия вече има въведена задължителна процедура в това отношение.

Последните изследвания показват, че съвременните електрически коли

се предлагат с батерии, които губят не повече от 10-15 процента от капацитета си

след пробег от 200 000 км. При първите масови електрически модели преди повече от десетилетие като Nissan Leaf, капацитетът на изхабяване бе почти двоен.

Това означава, че купувачът на електромобил втора ръка не трябва да се притеснява толкова, че батерията ще “сдаде бързо багажа”. Освен това акумулаторните батерии са с гаранция от 8 години или 160 000 км, така че все още са валидни за много употребявани електрически автомобили.

Предлагането на употребявани електрически коли ще се увеличи лавинообразно през следващите години, уверени са европейски анализатори. Пазарът на автомобилите на ток в Западна Европа в момента 90 процента се състои от фирмени автомобили, където правителствата на повечето от страните все още дават солидни стимули. Обикновено след 3-годишен лизингов период тези корпоративни автомобили се сменят и отиват на пазара втора ръка.

Логиката е, че ако има увеличение на предлагането, цените автоматично ще намалеят, което ще направи тези превозни средства по-достъпни. При тези електрически коли втора употреба ще бъде възможно да се прибегне до дългосрочно частно отдаване под наем за 3 или 4 години или дори повече. В края на договора колата може да се замени също с друга употребявана и т.н. Професионалистите са уверени, че тези формули за абонамент ще се превърнат в стандарт и ще са предпочитани от клиентите до няколко години.