Цените на горивата са много по-високи, отколкото трябва да бъдат в момента, а страната ни не се възползва от дерогацията.  Това коментира бившият министър на енергетиката Росен Христов в студиото на "На фокус" при Лора Крумова по NOVA. Ако цените на този по-евтин руски петрол не се вижда на колонките, то ние няма смисъл да финанисраме руските олигарси.

По времето на служебното правителство 1 литър гориво беше беше около 2,40 лв, сега е 3,50 лв., казва Христов. По негово мнение цената на горивата вече е висока и няма причина от ново повишаване, когато дерогията официално бъде премахната. Ако това се случи, по негово мнение каквото и повишаване да бъде отчетено, то ще е спекулация, защото реална причина няма да има.

По негови думи да се пренастрои работата на рафинерията на "Лукойл" може да се реализира за точно 2 седмици. Това казвали държавните енергийни експерти още когато той е бил на власт.

Христов обясни, че служебното правителство е решило да не прекратява дерогацията, за да се бори с инфлацията и да събира данъци. Тя така или иначе била временен вариант - за 2 г. По времето на нашето управление ние избрахме да събираме данъци, а не да прекратим дерогацията. Бившият финансов министър посочва, че Асен Василев наскоро е съобщил, че от данъците на "Лукойл" били събрани 150 млн. лв. (около 1/4 от цялата дължима сума). Те обаче били събрани още по времето на служебното правителство. "Откакто те са на власт, не са събрали нито един лев", категоричен бе Христов.

Продажбата на "Лукойл" по негово мнение ще бъде фиктивна. Идеята е фирмата да си продължи работата, без това да е трън в очите на всички, като е обвързвана с Русия. "ПП работят много плътно с руските олигарси. Те самите уредиха дерогацията на Лукойл, без да се регистрират в България и без да събират данъци", заяви бившият енергиен министър.

Според него за България най-важно е да се гонят ниски цени и сигурност на доставките на петрол. Христов определя работата с Русия като проблемна, тъй като там икономическите решения били изцяло политически. Т.е. - ако в някакъв момент Кремъл реши да накаже България, доставките ще бъдат нарушени. "Това би било пагубно за страната ни, затова не е добра идея да разчитаме на Русия за горивата", посочва Христов.

Попитан за предстоящите проверки за достъп до термниналите за втечнен газ на турската компания "Боташ" бившия енергиен министър обясни, че Турция плаща за втечнен газ в пъти по-малко от България, защото полза в пъти по-малко инфрастуктура. "Ние ползваме техните газопроводи и хранилища - възползваме се от цялата им гъвкавост. Цените са определени на пазарен принцип". По негови думи това е стратегически важен за България договор, който дава на страната ни достъп до световния пазар на втечнен газ. Чрез него България може да избягва посредници и да прави доставки от всички световни американски и европейски производители и да сключваме дългосрочни договори. "Няма корупция между българско държавно предприятие и турско държавно предприятие, просто за всеки елемент, който ползваме, си има цена", категоричен е Христов. Условията на този договор били абсолютно стандартни - нямало как да няма големи неустойки, когато се резервира инфраструктура за милиарди.

Проблемът на българо-турския договор е, че Бългрия плаща, дори и да не ползва. Според Христов обаче въпросът, който трябва да се зададе към настоящето правителство е ние не се възползваме от този договор. "Защо Булгаргаз в момента е избутан от пазара? Вместо да се следва същата политика, сега енергийните фирми, свързани с ПП процъфтяват".

Христов обяснява, че през тези тръби няма да тече руска газ, а ще тече това, което държавата купи. "От този договор могат да се спечелят десетки, ако не и стотици милиони. Въпросът е правителството и Булгарзгаз да работят в една и съща икономическа посока", обобщи Росен Христов.