Дизайнерите на електрическите автомобили обаче ще се развихрят

Бъдещето на електрическите автомобили ще се различава много от сегашното и от това на колите с двигатели с вътрешно горене. По същество колите на ток ще се различават една от друга само по дизайна, като технически ще са почти еднакви. Поне такова е решението на най-големия производител на батерии в света - китайския CATL.

Компанията разработи нова скейтборд платформа, която ще бъде на разположение на всяка марка, която пожелае да я използва и си плати за това още догодина.  

По този начин CATL възнамерява 

да навлезе директно в производството на автомобили

и по-точно в тези, които предлагат решения до ключ. Електрическата кола на бъдещето ще използва общо взето една и съща платформа, а клиентът ще може да добавя екстри и дизайнерски елементи отгоре като при детските кубчета на “Лего”.

По същество това CIIC (CATL Integrated Intelligent Chassis) ново шаси ще съдържа в себе си всички важни технически елементи за задвижването на една електрическа кола.

Моделът Neta, който най-вероятно ще е първият сериен на новата платформа.
Моделът Neta, който най-вероятно ще е първият сериен на новата платформа.

Основното е, че CATL вече проведе тестове в реални условия в Китай, обещавайки пробег от 1000 км!

Според компанията батерията на CIIC може да допълни за още 300 км само за 5 минути, когато е свързана към бързо зарядно устройство. По отношение на ефективността по време на тестването е постигната впечатляваща средна консумация на ток от 10,5 kWh/100 км, което пък прави достигането до 1000 км пробег елементарна задача.

Той спада с 30% при температури от -7°C,

което означава, че електрическата кола, снабдена с революционното шаси, може да измине около 700 км в студено време.

Новото скейтборд шаси на CATL използва технологията CTC (Cell to Chassis). Платформата интегрира в себе си електрическите мотори, батерията, системите за високо и ниско напрежение, кормилното управление и спирачките, намалявайки производствените разходи и времето за разработка. В същото време платформата ще даде огромна свобода на автомобилните дизайнери, защото е съвместима с различни стилове на каросерията.

Технологията Cell to Chassis ще намали първоначалните разходи на производителите и консумацията на енергия. Ще разшири и вътрешното пространство за пътниците. CATL ще предлага шасито с 10 години гаранция.

Така че ерата на персонализирания автомобил приключи:

няма повече 4 или 8 цилиндъра, V6 двигатели

В миналото остават моделите, които понякога имат торсионна (задна) греда или многораменна трансмисия. Бъдещето е една-единствена конфигурация, която чрез електрониката може да се използва по всякакъв начин.

Всички коли ще са малко или много идентични и корекциите ще се случват чрез софтуерна матрица. Единствените персонализирани аспекти ще бъдат дизайнът и интерфейсът.

CATL, който вече доставя батерии на почти всички производители в света,

може да си позволи да направи още една крачка напред и да предложи на компаниите и цяло  шаси,

наречено CIIC скейтборд. Първата реализация на тази модулна архитектура CIIC ще бъде за автомобили от сегмент B и C през втората половина на следващата година.

CATL не се интересува от пускането на собствена марка EV, но планира да сподели технологията с други компании като част от многобройните си партньорства.

Батериите на компанията ще се произвеждат и в Германия. Снимки: производителите
Батериите на компанията ще се произвеждат и в Германия. Снимки: производителите

Първият автомобилен производител, който ще използва CIIC в сериен модел, ще бъде китайският Hozon Auto. След споразумение, подписано през януари 2023 г., Hozon и CATL обявиха разработването на нов базиран на шасито CIIC електрически автомобил, който се очаква да влезе в производство през третото тримесечие на 2024 г.