България е абсолютен световен лидер в производството на патешки черен дроб, спирачни маркучи и билки. Малката ни страна държи челни позиции в износа на още няколко продукта, които представя Ева Костова пред "Нова".

Това, че сме лидер в световния износ на тези стоки обаче, съвсем не означава, че и печелим най-много от тях. Така че, ако погледнем от гледна точка на това кои стоки ни носят най-голяма печалба, класацията би изглеждала различно. Това са нерафинираната мед, суровото слънчогледово олио и маслодайния слънчоглед. С тези български стоки заемаме четвърто и трето място в световния износ. Именно маслата, и най-вече слънчогледовото, са новата златна българска стока, с износ от над 1 милиард долара. Олиото ни пътува главно към Индия, Испания, Република Южна Африка и други. Що се отнася до слънчогледа, по данни на Евростат, близо една четвърт от произведения в целия Европейския съюз идва от България, което ни превръща в най-големия производител в общността.

По данни на Министерството на околната среда и водите, от всички страни-членки, само в България се събират билки от дивата природа в големи количества, което е и причина да сме единствените в общността със специализиран Закон за лечебните растения. Всяка година в пунктовете ни се събират и обработват между 15 и 17 хиляди тона лечебни растения, като 90% от тях се изнасят. Броят на тези с доказани положителни свойства е 750, а около 250 се използват интензивно във фармацевтичната и хранително-вкусовата промишленост, в козметиката и народната медицина. 24 билки са забранени да се събират със стопанска цел, а за други 11, сред които еньовчето например, всяка година се определят допустими количества. В продължение на известно време, забранен за беритба например, беше така обичания мурсалски чай, поради застрашени естествени находища.

От години сме и сред лидерите в производството на лавандулово масло, като допреди няколко години, над 50% от лавандулата, която се продава по света, беше българска. И ако билките присъстват по нашите земи, откакто свят светува, нещата далеч не така стоят при ските. Въпреки това, България комфортно се е разположила в топ три на най-големите европейски износители, като вече дори дели второто място с Франция. По данни на Евростат, страните производителки в общността, изнасят годишно по 3 милиона и половина чифта ски и сноуборд, към други страни членки. Извън Европейския съюз, изнасят още близо 2 милиона и половина. Над една трета от целия този износ идва от Австрия, а от Франция и България – по 11%. Близо половината от европейските ски предназначени за пазара извън Европа отиват в Съединените щати.