Пуснаха блокираните камиони в неделя след денонощие и половина нерви

В продължение на над едно денонощие десетки български камиони, натоварени със стока за Австрия, бяха блокирани на граничния пункт при Видин, алармираха превозвачи. Това е станало още в петък, като до неделя колоната, която се натрупа преди моста на река Дунав, стигна 5 километра.

На шофьорите е наредено да не изоставят камионите, като

им било забранено дори да се връщат назад

Според наши превозвачи митничарите признали с половин уста, че имат устно нареждане от столицата да не ги пускат и това ставало заради нежеланието на Австрия да ни приеме в Шенген по суша. Опитите на хората да се свържат с някого в столицата ударили на камък, защото случката се е развила в почивен ден. Свързали се само с МВР, но оттам им казали, че нямат нищо общо с това спиране.

От Агенция “Митници” казаха в неделя, че засиленият контрол над товарните превози към Австрия се прави заради поет ангажимент от България и Румъния във връзка с приемането ни в Шенген и е от началото на годината. Оттогава са проверени товарите на 6364 превозни средства, включително транзитно преминаващи. В голяма част от тях според митниците е имало стоки, които не били с надлежно попълнени документи.

Според данни на НСИ, предоставени на “24 часа”, огромната част от българския износ за Австрия се прави със сухопътен шосеен транспорт. За първите девет месеца на миналата година от България за Австрия са изнесени стоки за 1,7 млрд. лв., като

1,6 млрд. от тази стойност е транспортирана именно с камиони

Според Петко Ангелов от Камарата на автомобилните превозвачи тази блокада е направена от българска страна, като управляващите са решили да покажат на Австрия колко зорко охраняват нашите сухопътни граници. Лично неговите камиони транспортирали автомобилни резервни части от Турция за Австрия и тази блокада щяла да накара турските му клиенти да си намерят друг превозвач.

“Това е изумително и ненормално. Опитваме се да извиваме ръцете на Австрия по този начин ли? Ами тя ще си набави нужните стоки от други превозвачи. Тази забрана

вреди единствено на българския бизнес

и на нашите шофьори, които стоят като заложници”, коментира Ангелов. По думите му много от блокираните тирове са пловдивски. На водачите им са прибрани дори личните документи.

В крайна сметка камионите бяха пуснати в неделя към 10 часа отново, без на водачите да се обясни защо се е наложило да стоят на границата.

През следващата седмица превозвачите ще търсят отговорите за блокирането на нашите камиони на границата от представители на правителството.