Четири фирми в София държат 95% от превозите

Дългото чакане на такси вече е в историята. При поръчка жълтите коли идват в рамките на от 4 до 10 минути - това е стандартът, който спазват големите компании в София. Ако се забавят над това време, означава, че е час пик със силен трафик и задръствания или има лоши метеорологични условия - например вали сняг и улиците все още не са почистени.

Таксиметровият бизнес се е възстановил

след пандемията, а броят на колите се е върнал към традиционните 5500-6000 за София. Преди две години заради пандемията те бяха станали наполовина, а за такси се чакаше поне 20-30 минути. Сега пристигането на жълтия автомобил за 20 минути след заявка е рядкост.

Пиковите часове на търсене са сутрин между 7,30 и 10 и вечер между 17 и 20. Ако в понеделник в 19 часа си поръчате такси, ще чакате далеч по-малко, отколкото в петък, посочва Емил Игнатов, шеф на “Радио СВ такси”. Времето за пристигане зависело и от това дали наблизо има свободни коли - в този случай клиентите можело да бъдат качени и до 1 минута след заявката. Но ако тя е подадена от по-отдалечен район, може да се наложи и 20-минутно изчакване. Ако направите заявка в 14 ч следобед, превозът става бързо, защото няма силен трафик и клиентът може да бъде взет и от кола от друг квартал, ако в неговия няма свободна наблизо, казва Игнатов.

Има достатъчно автомобили, конкуренцията е изострена

и това подобрява качеството на услугите, добавя Красимир Цветков - председател на националния таксиметров синдикат. Показателно било, че автопаркът се подновява бързо - в София 50% от жълтите коли са на възраст до 5 години въпреки наредбата, която позволява да са до 15 г.

95% от пазара в столицата се държат от четири компании. Според браншовици първи по брой автомобили е “Йелоу такси” с 1560 коли. Доскоро практиката е била фирмата да взема колите на лизинг и да ги предоставя на шофьорите. Но след като е спечелила няколко поръчки за обслужване на различни обекти, вече наема и шофьори със собствени автомобили.

С 1200 автомобила на второ място е “Окей супертранс”. Компанията има договор за доставка на 200 нови коли. От фирмата се надяват да ги получат тази година след забавянето в производството им по време на пандемията.

Компанията има няколко електромобила, но залага на хибридите засега, тъй като

няма достатъчно зарядни станции за колите на ток

Трети са “Радио СВ такси” с 800 коли. Тази компания е основана от 66 таксиметрови шофьори, сега собствениците са 15 с равни дялове.

Четвъртата е “ТаксиМи”, която притежава 600 автомобила. Но от бранша коментират, че нейното приложение за заявки се ползва и от други фирми, така че превозите, които реално извършва, я нареждат може би на второ място.

От пазара е изпаднала най-голямата преди 10-15 г. таксиметрова фирма “Такси С Експрес”, известна като 9 12 80. Компанията бе свързана с Алексей Петров и след убийството му нейната дейност е била замразена. Колите, които е имала, са прехвърлени към други компании, но с уговорката логото с 9 12 80 да се запази до пролеттта на тази година. Преди повече от 10 години фирмата бе най-голямата в този бизнес с над 3000 автомобила.

Извън това няма особени промени и сътресения на пазара, коментират шефове на таксиметрови фирми, които говорят със съжаление за отпадането на основен играч на този пазар с над 30-годишна история.

По дял на клиенти първото място се дели между “Йелоу” и “ТаксиМи”, а второто - между “Радио СВ такси” неговата компания и “ОК супертранс”. Успехът на “ТаксиМи” се обяснява с това, че заявките се правят само през мобилно приложение. Това

привлякло по-младите клиенти,

които нямат желание да търсят превоз с разговор.

Диспечерите невинаги отговарят на обажданията, ако вдигнат телефона, може и да не са особено любезни, особено в пиков час, казва Лазаров. В неговата компания например поръчките през приложението са 30 на сто от всички.

Лазаров и Емил Игнатов смятат, че тенденцията в таксиметровите превози е използването все повече на мобилни приложения и купуването на все по-нови коли.

Подобряването на таксиметровите услуги и по-бързото пристигане на автомобилите става на фона на вдигане на цените. В София например през 2022 и 2023-а имаше увеличение на тарифите и сега най-евтината през деня е 1,21 лв. на километър, а максималната - 2,05 лв. През нощта цените са съответно 1,39 и 2,51 лв. Във втория по големина град - Пловдив, миналата година такситата също поскъпнаха. През деня на километър струват 1,09 лв., а през нощта - 1,19. Върната бе и забравената от години такса за повикване, която е 25 ст.

В повечето големи градове увеличение на тарифите също имаше

през последните две години. Сега обаче се задава ново поскъпване. То тръгва от Бургас и Благоевград. В морския град ще бъде разгледано от общинския съвет по искане на бранша. Таксиджиите настояват за увеличение от 1,09 на 1,30 лв. дневна тарифа за километър и от 1,19 на 1,50 лв. нощна. Въпреки че цените на горивата са по-ниски от миналогодишните, мотиви за вдигането са инфлацията и поскъпналата поддръжка на колите. Според бранша

реалната цена, която покрива всички разходи, е 2,40 лв. на километър

В Благоевград задаващото се увеличение е с 30% до 99 ст. на км. Максималната дневна тарифа става 1,30 лв., а нощната - 1,40. Новите цени се аргументират с вдигането на минималната заплата, поскъпването на частите, ремонтите и инфлацията.

По-високи цени има и в Добрич - от 1,19 на 1,29 лв. на километър. Първоначалната такса е вдигната от 2,29 на 2,89 лв. Цените при нощен превоз са 1,49 лв. за километър при стартова цена 2,99 лв.

В София бе върнат патентният данък на 850 лв. Заради пандемията той бе намален на 300 лева. От бранша твърдят, че засега нямат намерение да искат повишение на тарифите.

Дават касови бележки, но още нямат онлайн връзка с НАП

Таксиметровите шофьори издават касови бележки, но за разлика от всички други търговци в България, оказва се, не са свързани онлайн в реално време с НАП.

До средата на тази година това би трябвало да се промени. Още от 8 юли 2022 г. е приета законова поправка, която изисква  такситата  да имат електронен таксиметров апарат, който да е според стандартите, приети в Закона за техническите изисквания към продуктите. Срокът за пълното им въвеждане и издаване на наредба за това е 2 години. Тоест от 8 юли 2024 г. трябва да е ясно как таксиджиите ще отчитат оборота си.

Възможностите са две. Едната е електронните таксиметрови апарати да са само измерващо устройство, а

към тях да има фискален апарат, който издава касов бон и предава данните към НАП

Другата е да остане сегашното положение и фискалната памет на апарата да се отчита веднъж годишно пред данъчните.

Според Спас Атанасов - председател на браншовата камара на таксиметровите  водачи и превозвачи, само половината от апаратите в такситата сега отговарят на изискванията, включително на бележките да са изписани начален и краен час на пътуването. Според Атанасов обаче трябва да се запази сегашният режим за таксиметровите апарати. Красимир Цветков - председател на Националния таксиметров синдикат, отстоява същата позиция.

В отговор на депутатски въпрос на транспортния министър Георги Гвоздейков се посочва, че преобладаващата част от бранша настоява да се запазят одобрените в момента апарати с фискална памет. Гвоздейков твърди, че ако се приеме вариантът с поставяне на фискален апарат, ще се наложат промени в законодателството.

Позицията на НАП е, че се налагат други поправки в Закона за автомобилните превози, които

да гарантират, че таксиджиите ще се регистрират по ДДС

От началото на тази година влезе в сила нов праг, според който всеки търговец с оборот над 166 000 лева трябва да се регистрира по ДДС.

Според браншовите организации на таксиджиите има работна група, която да реши кой вариант да се приеме. Доклад се очаквал още през ноември миналата година, но той бил отложен, защото се е стигнало до заключението, че са необходими промени в Закона за автомобилните превози. 

Поради това таксиметровите превозвачи искат ново отлагане на правилата, по които ще отчитат оборотите си. Те трябвало да влязат в сила от 1 януари 2025 г. вместо от 8 юли тази година, а можело срокът да се отмести и за юли 2025-а. (24часа)