Емисиите на CO2 от леките автомобили не са намалели през последните дванадесет години. Въпреки че емисиите от новите коли на хартия са паднали, реалон нещата не са се променили, се казва в доклад на Европейската сметна палата (ECA).
Одиторите посочват, че емисиите от дизеловите автомобили са останали същите през последните десет години, докато тези от бензиновите са намалели незначително (-4,6 процента). "Технологичният прогрес в ефективността на двигателя се компенсира от увеличената маса на автомобила и по-мощните двигатели", се казва в него. Според ECA автомобилите с двигател с вътрешно горене все още представляват почти три четвърти от новите регистрации в ЕС.
Новите изисквания за изпитване, наложени през 2017 г. след скандала „Дизелгейт", намалиха разликата между емисиите, измерени в лабораторията, и действителните на пътя. И все пак има разлика. Действителните емисии на CO2 от хибридните автомобили също са много по-високи от емисиите, измерени в лабораторията. Средната разлика е приблизително 250 процента.
Само електрическите автомобили са довели до намаляване на средните емисии на CO2 по пътищата, според одитори от ЕС. Докладът обаче идентифицира три пречки пред по-бързото пускане в употреба на повече електрически коли в близко бъдеще.
Първото препятствие е достъпът до суровини за производство на достатъчно батерии. Ограничената инфраструктура за зареждане също е проблем за одиторите от ЕС. Например 70 процента от зарядните станции в ЕС се намират само в три държави (Нидерландия, Франция и Германия). Освен това по-високите цени на електрическите автомобили също са проблем.
През 2021 г. транспортният сектор е отговорен за почти една четвърт от общите емисии на парникови газове в ЕС. Повече от половината от това се дължи на леките коли. "Истинско забележимо намаление на емисиите на CO2 от автомобилите няма да бъде постигнато, докато двигателят с вътрешно горене е стандартът", казва Пиетро Русо, член на ECA, който ръководи одита.