Скъпите профсъюзни договори тласкат производителите към хуманоидните машини

Мина повече от век, откакто Хенри Форд революционизира начина, по който се конструират колите, когато въведе производствения процес с поточните линии, като разчиташе изцяло на хората. В наши дни служителите и машините споделят работното натоварване в автомобилната индустрия и го правят в пълен синхрон в продължение на десетилетия. Сеге обаче производителите на коли са готови повече от всякога да нарушат баланса и постепенно да започнат да изместват хората за сметка на хуманоидни роботи.

Бързо напредващите технологии ще направят възможна замяната на много от работниците с машини през следващите години, но не само фактът, че технологиите стават по-достъпни за автомобилните производители, може да ги насочи по този път.

Друга движеща сила е необходимостта да се възстановят разходите за все по-високите заплати, които се изплащат. Конкретно в САЩ синдикатите спечелиха битката с производителите, извоювайки много по-добро заплащане и условия на труд, но това може да изиграе лоша шега.

Хуманоидните роботи на Tesla
Хуманоидните роботи на Tesla

Wall Street Journal съобщава, че нарастващите разходи за труд са настроени да ускорят приемането на автоматизирана технология в автомобилните заводи, обяснявайки, че неочаквано високите разходи за предоговаряне на договори

ще добавят 900 долара към разходите за изграждане на всеки нов Ford

по време на жизнения цикъл на тези нови договори, които трябва да изтекат след четири години, и около 500 долара за разходите за създаване на всеки нов автомобил Chevrolet.

Световната автомобилна индустрия е инсталирала 136 хил. нови промишлени роботизирани единици през 2022 г. според данни на Международната федерация по роботика и ако това звучи много, то наистина е така. Само електронната индустрия е инсталирала повече.

Това е лоша новина за членовете на синдиката UAW, въпреки че се предполага, че хората в автомобилните заводи не е задължително да бъдат съкращавани.

Просто няма да бъдат заменени, когато се пенсионират или напуснат

Друг фактор, който може да тласне индустрията към по-голяма автоматизация, е, че предстои бум в строителството на нови заводи, защото  производителите трябва да създадат нови фабрики за батерии и електромобили или най-малкото да преоборудват старите фабрики.

По-лесно е да инсталирате роботи в ново съоръжение,

отколкото да ги добавите към съществуващо, където трябва да се справите със сериозни разходи за смяна.

Роботите не се нуждаят от отпуски, пенсионни плащания или обедни почивки, но пък също имат своите недостатъци. Те са скъпи, все още се нуждаят от хора, които да ги програмират и поддържат, и може да причинят проблеми с качеството в началото.

BMW вече официално обяви, че във фабриката в Южна Каролина скоро ще бъдат “назначени” на работа хуманоидни роботи. Баварският автомобилен производител подписа договор със стартиращата компания Figures от Калифорния за внедряването на многофункционални роботизирани решения.

Наречен Figure 01, “първият търговски жизнеспособен автономен хуманоиден робот” ще бъде използван в производството на автомобили. В началната фаза BMW i Figure ще идентифицира къде функционалността му може да бъде полезна. След това ще бъде подложен на постепенно инсталиране във фабриката. Първоначално

ще бъдат използвани само няколко от тези роботи,

но броят им може да се увеличи, ако всичко върви по план.

Роботът Figure 01 може да прави кафе.
Роботът Figure 01 може да прави кафе.

Брет Адкок, основател и главен изпълнителен директор на Figure, твърди, че хуманоидният робот не само повишава производителността и намалява производствените разходи, но също така създава по-безопасна среда.

Роботът

Figure 01 е висок 167 см и тежи 60 килограма, има  максимална товароносимост 20 кг

и време за работа до пет часа. Може да се движи със скорост от 1,2 метра в секунда. Основната му роля е да “намалява броя на работниците с несигурни работни места” и да предоставя решение в области, изправени пред значителен недостиг на служители.

Заводът на BMW в Спартанбург има максимален годишен капацитет от 450 000 автомобила и в него работят над 11 000 души, които могат да произвеждат 1500 коли всеки ден. От създаването си през 1994 г. фабриката е произвела повече от 6,4 милиона беемвета.