До 2037 г. строителството се очаква да бъде завършено

“АЕЦ Козлодуй - Нови мощности” - компанията, създадена за новите реактори, ще преговаря само с корейската фирма “Хюндай” за строителството им. Това решение взеха депутатите в петък след близо 4-часов дебат дали държавата да не преговаря и с американската “Бехтел”.  

Проектът на решение предложиха ГЕРБ и ДПС, подкрепиха ги от ИТН. Гласуването мина на кантар - 112 “за” срещу 111 “против” и “въздържал се” на ПП-ДБ, “Възраждане” и БСП.

 До 15 април “АЕЦ Козлодуй - Нови мощности” трябва да проведе преговори за инженеринг, строителство, доставка и въвеждане в експлоатация на двата нови блока с технология AP1000 на американската “Уестингхаус”.

Интерес имаше от 5 компании,

но другите бяха отстранени - две китайски, защото не отговарят на изискванията, а американските “Флуор” и “Бехтел” с мотив, че са кандидатствали с дъщерни фирми.

ПП-ДБ предложиха в преговорите за строител да бъде включена и “Бехтел”, защото конкуренцията щяла да доведе до по-добра цена и условия. Искането им обаче бе отхвърлено. А депутатите от “Възраждане” видяха в него конфликт на интереси - Асен Иванов , който е брат на Христо Иванов, е съветник на енергийния министър. На това самият министър Румен Радев отвърна, че ако имат роднини, които са експерти, да ги предложат, защото се нуждаят от хора с умения и знания.  

Шефът на енергийната комисия Делян Добрев заяви, че с решението си парламентът е  дефинирал определени изисквания към преговарящите от българска страна, а едно от най-важните е фиксираната цена.  Трябва и поне 30% от бюджета и дейностите да бъдат възложени на български фирми изпълнители.  Трето важно изискване били сроковете -

VII блок да бъде построен за 60 месеца, а VIII - за 54 месеца   

Добрев посочи, че       единствено “Хюндай” била съгласна да отговори и на трите изисквания. И допълни, че ако  всичко върви по план, през 2035 г. трябва да заработи седми блок, а 2037 г. -  осми.

 Съпредседателят на ПП Кирил Петков обаче видя огромен риск в решението да се преговаря само с един кандидат за строител. Така нямало да се постигне най-добрата цена, а всички български граждани ще платят през цената на тока удоволствието от вота да има един кандидат.