Държавата трябва да изготви стратегия за екопрехода при горивата, за да може той да е на поносима цена за потребителите, заявиха в четвъртък от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).

Основният акцент трябва да е как и с какви горива ще се случи декарбонизацията в транспорта. Според председателя на асоциацията Светослав Бенчев, ако само половината от автомобилите у нас станат електрически, ще са нужни 2 гигавата ток, което не е предвидено в енергийните планове на България.

Поради това на България бил нужен поне 10-годишен период, в който като преходни горива да се включат пропан-бутанът, метанът и и алтернативни биогирова. В противен случай имало опасност от рязко поскъпване на бензинът и дизела. Според Бенчев рециклираните горива, които се произвеждат от отпадъци, също трябва да бъдат част от енергийния микс за следващите 10 години. Той смята, че трябва да се създаде и фонд за енергийната ефективност в транспорта, който да подпомага преходните горива.

Електрификацията същи била много важна, поради което е нужно държавата да инвестира в изграждането на зарядни станции. За да се ускори това, трябва да се улеснят административните режими да се стимулира изграждането на ВЕИ мощности около тези зарядни станции, за да може този транспорт да бъде наистина зелен. Друга мярка е подпомагането при покупката на кола на ток, като Бенчев даде пример с Румъния, където има субсидия от 10 000 евро.

Бенчев посочи още, че енергийната сигурност на страната ни при горивата трябва да се гарантира със запазването на производството им у нас. Рафинерията в Бургас можела да се превърне в комплекс за производство на алтернативни горива. Преди това обаче трябва да се изгради нефтопровода от Бургас до Александруполис, за да се гарнатрита доставките на суровини. Към този нефтопровод трябва да има и втори, по който да транспортират готови продукти.