Корейският производител Hyundai ще прекрати производството на ръчни трансмисии във фабриката в Ношовице и ще адаптира производствения завод за нуждите на електромобилността.
Фабриката, където през последните години се произвеждат моделите Hyundai i30, Tucson и Kona Electric, е една от най-успешните чуждестранни инвестиции в чешката индустрия. Миналата година 340 500 нови автомобила са напуснали вратите на завода, като около 72 процента от този брой е кросоувъра Tucson. Моделите i30 и Kona Electric представляват по 13 процента от производството, а останалите два процента са хотхечт i30 N.
След като Hyundai наскоро обяви, че ще спре производството на N линията модели с бензинови двигатели в средата на годината поради предимството, което дава на електрическите версии, производството на ръчни трансмисии също приключва в Ношовице. Халето номер 1 ще бъде постепенно адаптирано това лято за нуждите на подразделението Mobis и там ще се извършва сглобяването на батерийни системи за електрически автомобили, хибриди и plug-in хибриди.
Причината за спирането на производството на ръчни трансмисии е проста. Докато през 2008 г. делът им в производството достигна цели 90 на сто, през миналата година делът на ръчните трансмисии е едва 24 на сто. Въпреки че интересът към ръчните трансмисии е в значителен спад в Европа, използването им няма да спре и Hyundai ще ги доставя в Европа от Азия.
Интересното е, че Hyundai произведе повече от 186 000 ръчни трансмисии в Ношовице миналата година (15 процента по-малко в сравнение с 2022 г.), от които около 120 000 отидоха в сестринската фабрика на Kia в Жилина и фабриката на Hyundai в Турция, където се произвеждат моделите i10. За приблизително 16 години работа в Ношовице Hyundai произведе повече от пет милиона скоростни кутии.