Чрез образователни инициативи и практически ресурси улесняваме предприемачите да интегрират изкуствения интелект в работните процеси

Красимира Райчева е мениджър на Visa България и развива продуктите и услугите на Visa сред финансовите институции у нас. Тя управлява отношенията на компанията с банките и с други организации, които предлагат безналични разплащания. Красимира Райчева ръководи въвеждането на иновативните продукти на Visa в България, сред които безконтактни, мобилни и разплащания от човек на човек. Тя работи за Visa от края на 2004 г. Преди това е ръководила множество проекти на IBM в банковия сектор. Има опит и в търговска банка като началник-отдел „Картови разплащания". Омъжена, с двама сина, запален скиор и любител на българската природа и екзотичните дестинации.

- Visa обяви платформата си за малки и средни предприятия (МСП). Бихте ли разказали какво предлага тя и какво полезно могат да открият на нея собствениците на бизнес?

- Дигитализирането на МСП е един от начините сериозно да повишат конкурентоспособността си. Не по-малко значение имат и опциите за спестяване на разходи. Тези възможности са от голямо значение за МСП в България, които подобно на тези в Европа и по света, са изправени от няколко години пред икономическа несигурност и сътресения. Предприятията се сблъскаха с бързи увеличения на цените на много от ресурсите. Справянето с предизвикателствата изисква значителна гъвкавост от страна на МСП.

Платформата Visa Бизнес Хъб, е онлайн пространство, предназначено да подпомогне развитието и успешното функциониране на МСП. Специално създадено за всеки, който мечтае за проспериращ бизнес, то предлага насоки практически съвети, ексклузивни оферти и иновативни решения.

Предприемачите могат да се ориентират коя е подходящата за тях Visa Business дебитни, кредитни или Premium карти, чрез която да облекчат ежедневното си счетоводство и управлението на паричните потоци.

Платформата Visa Бизнес Хъб предлага помощ със специални оферти и отстъпки - това са разнообразни промоционални възможности, които са както на локално, така и на глобално ниво и обхващат широк спектър от услуги и стоки, заплатени с Visa Business карта – независимо дали е дебитна или кредитна и от коя банка е издадена. Новостите достигат до МСП с месечен нюзлетър, за който лесно може да се направи абонамент.

Собствениците на фирми ще намерят и полезна информация за развитие на бизнеса - платформата не само предоставя конкретни решения, но и съдържа практична информация за стъпките при създаване, развиване и дигитализиране на бизнес. От полза както за нови, така и за утвърдени предприемачи, Visa Бизнес Хъб предлага важни дати за фирмите и съвети за предприемачите, анализи на потребителски групи като поколенията Z и Алфа, както и информация за нагласите на поколенията.

- Увеличават ли се трансакциите, направени от МСП с дебитни и кредитни карти, или българите все още са по-скоро скептични към тези методи на разплащане?

- Във Visa вярваме в развитието на различни методи на плащане, като постоянно предоставяме на потребителите и предприемачите гъвкавост в методите на разплащане. Целта ни е непрестанно да въвеждаме иновативни решения, като се стремим да създадем нови, бързи, удобни и сигурни методи за мобилни плащания. Преди две десетилетия идеята за използване на дебитна или кредитна карта за разплащания може и да не е изглеждала надеждна, но днес все повече предприемачи са добре запознати с този начин на разплащане и активно го обмислят или използват.

Според проучване на „Алфа Рисърч" по-голямата част от компаниите (79%) имат корпоративна банкова карта, като в повече от 2/3 от случаите това е дългогодишна практика от над пет години. Предпочитаната валута за тези корпоративни карти е българският лев.

Освен това е интересно да се отбележи, че 13% от фирмите избират корпоративни карти в чуждестранна валута, като най-често избираната валута е еврото. В тези случаи е обичайно фирмите да притежават повече от една карта. Значителна част, над 90%, от фирмите, които използват тези карти, заявяват, че те се използват предимно за техните бизнес нужди.

- Visa обяви, инициативата си AI Advisory Practice предназначена да помогне собствениците на МСП в разгръщането на пълния потенциал на AI. Как помага тя на собственициъе на бизнес?

- AI Advisory Practice е създадена, за да предостави персонализирани решения за малки и средни предприятия и служи като незаменим инструмент за собствениците на бизнес, които желаят да оптимизират ефективността и производителността си. Докато светът на AI става все по-сложен, Visa остава ангажирана да помага на бизнес собствениците да се възползват от тази трансформираща технология. Чрез образователни инициативи и практически ресурси, Visa помага на предприемачите да преминат през процеса на интегриране на изкуствен интелект в работните процеси.

Малките и средните предприятия правят смели крачки в усвояването на потенциала на технологиите, базирани на изкуствен интелект, показва скорошно проучване на Visa. Впечатляващо е, че 90% от представителите на поколението Z и Millennials, 91% от Поколението X и 70% от собствениците на малък и среден бизнес от поколението Baby Boomers демонстрират осведоменост във връзка с AI и неговите разнообразни бизнес приложения. Тази широка информираност сред различните поколения показва, че разбирането на възможностите му сред бизнес собствениците не се определя от тяхната възраст.

Тъй като предприемачите често се оказват затрупани от ежедневните административни задачи, изкуственият интелект се прилага за автоматизиране на процеси като планиране, водене на счетоводство и сортиране на имейли, което позволява на лидерите на МСП да отделят повече време за стратегическо вземане на решения. Например в сектора на търговията на дребно изкуственият интелект се интегрира в платформите за електронна търговия, за да предоставя персонализирани продуктови препоръки въз основа на поведението и предпочитанията на клиентите, като по този начин значително подобрява потребителското изживяване и стимулира продажбите.

- За какви цели Visa Business картаta е най-разпространеният метод за плащане?

- Visa Business картите служат за различни цели, като повечето клиенти ги използват в различни ситуации – изборът зависи значително от естеството на бизнеса. Като цяло, често срещаните случаи включват плащане на стоки и услуги в търговски обекти (60%), зареждане с гориво (53%), онлайн трансакции за стоки и суровини (47%) и плащания на домашни партньори (41%).

Между 20% и 38% от предприятията се различават в използването им за резервации на хотели и билети, плащания на сметки за комунални услуги и разходи в заведения и ресторанти. Тегленето на пари в брой е рядко срещано, за което съобщават едва 6% от фирмите.

Когато се разглежда влиянието на спецификата на бизнеса върху използването на карти, ИТ компаниите използват картите си предимно онлайн, секторът ХоРеКа клони към разплащане с доставчици и партньори, докато представителите на финансовите дейности, недвижимите имоти и образованието предпочитат картите за плащане на комунални сметки. Транспортните и складовите компании също показват уникални модели.