Парламентарната комисия по регионална политика прие на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители на 8 февруари 2024 г.
Проектозаконът беше представен от Коста Стоянов от ПГ "Възраждане".
С промените се предлага възможност хората с увреждания, които ползват електрически автомобили, също да получават безплатни винетки. В действащото законодателство има изискване за получаване на винетка от имащите право на това, което условие електрическите автомобили не изпълняват, за разлика от автомобилите с вътрешно горене, а именно кубатура на двигателя. Затова Агенцията по социално подпомагане не може да отпусне полагащата се безплатна винетка, се отбелязва в мотивите на вносителите на проектозакона. По тази причина се предлага в чл. 10 в, алинея 1 след думите, "обем на двигателя до 2000 куб. сантиметра и мощност до 117,64 kW (160 к.с.) да се добави: "както и за електрически автомобили с мощност на мотора до 117,64 kW/(160 к.с.)" Човекът с увреждане получава това право само за един автомобил, който е негова или съпружеска имуществена собственост, уточни Коста Стоянов .
Парламентарната комисия по регионална политика единодушно подкрепи на първо четене и Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, внесен от Кирил Петков и група народни представители на 12 януари 2024 г.
Идеята е да дадем възможност да бъде отделена продажбата на винетки от националните доставчици на услуги – т.е. отделни субекти да могат да продават само винетки, без да предоставят цялата услуга, предвидена в Закона за пътищата, каза при представянето на законопроекта Божидар Божанов – ПГ ПП-ДБ. По думите му от това следва и намаляването на комисионната. Божанов каза, че е склонен да бъде обсъдена нейната стойност и дали в закона е нейното място, но допълни, че когато се "махне от цялата верига един посредник, е логично комисионната да падне в някаква степен". С проектозакона се предвижда и възможност за служебни справки за автомобили, каза Божанов.
В мотивите към законопроекта се посочва, че с него се ограничава процентът на комисионата за предоставяне на услуга за закупуване на електронна винетка и маршрутна карта до три на сто от стойността на съответната електронна винетка или маршрутна карта, при настояща стойност от 7 процента. Съгласно данни на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, между 17 и 23 милиона лева годишно се изплащат като комисионни на т.нар. национални доставчици на услуги само за продажбата на електронни винетки, се изтъква в мотивите.
Националните доставчици на услуги рекламират своите интернет страници, които са конкуренти на тази на пътната агенция и Националното тол управление, отбелязват в мотивите си вносителите на проекта на нормативен акт. Според тях по този начин доставчиците инвестират част от парите за комисиони в това да привличат допълнителни комисиони. Поради това със законопроекта се ограничава рекламата на интернет страници, тъй като доставчиците не предоставят пазарна услуга, а единствено посредничество.
Законопроектът изрично не ограничава рекламата на закупуване на винетки през мобилни интегрирани приложения, тъй като редица доставчици (напр. телекоми) предоставят тази възможност като част от цялостна услуга, което увеличава удобството на гражданите, отбелязват вносителите на проектозакона.
В текстовете е записано, че се запазват вече изградените алтернативни интернет страници за закупуване на винетки, като с разпоредбите се въвежда задължение за подписване на отделен договор за този вид услуга и се увеличава конкуренцията, като не налага изисквания към търговците, продаващи електронни винетки да изградят цялата функционалност, необходима за работата на национален доставчик на услуги. Предвижда се и отделен регистър за търговци, продаващи електронни винетки и маршрутни карти, като това напълно ги отделя от националните доставчици на услуги.
Законопроектът въвежда и задължение на пътната агенция да предоставя програмни интерфейси на юридически лица, с които те да интегрират своите системи за управление на автомобилните си паркове, като по този начин им даде възможност да автоматизират изцяло закупуването на винетки. Конкретните методи за потвърждаване на плащанията (банкови карти, интеграция с програмните интерфейси на търговските банки и др.) ще бъдат определени с наредбата към закона, предвиждат вносителите на проекта на нормативен акт и изтъкват, че към момента такива функционалности предоставят някои от посредниците, като процесите не са изцяло автоматизирани, пише БТА.