Извънградските пътища са най-опасните в Европа. Това се казва в доклада PIN Flash 46 "Намаляване на смъртните случаи по пътищата по селските пътища", публикуван от Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC), независима организация с нестопанска цел, базирана в Брюксел, ангажирана с намаляването на броя на смъртните случаи и нараняванията в сектора на автомобилния транспорт в Европа.
В Европейския съюз половината от всички смъртни случаи на пътя (10 637 през 2022 г.) се случват на извънградски пътища, различни от магистрали. Докладът също така обяснява кои са основните жертви и причини за пътнотранспортните произшествия, поради което има и препоръки на ETSC към страните-членки на Европейския съюз да направят пътищата по-безопасни.
Според доклада, който обхваща периода 2012-2022 г., извънградските пътища са по-опасни, защото често нямат централни и странични бариери и се използват от много различни превозни средства по отношение на тегло и скорост: има коли, камиони и дори велосипедисти и пешеходци.
През последното десетилетие броят на смъртните случаи по извънградските пътища в ЕС253 е намалял с 25%, от 14 162 през 2012 г. на 10 644 през 2022 г. Броят на всички други смъртни случаи на пътя е намалял с 18% през същия период. Това е далеч от вдъхновената от Vision Zero цел на ЕС за 50% намаляване на смъртните случаи по пътищата до 2030 г. в сравнение с 2019 г. и от стремежа на ЕС да премахне смъртните случаи по пътищата до 2050 г.
Изправени пред тези данни, препоръките на ETSC за по-безопасни пътища са четири: монтаж на странични и централни бариери, отстраняване на препятствия покрай пътя, изграждане на обособени маршрути за велосипедисти и изграждане на тротоари за пешеходци.