И концесионери ще могат да управляват жп инфраструктурата, освен НКЖИ. Това гласуваха депутатите на първо четене с промени в закона за железопътния транспорт.

Ако те бъдат приети ще се прекрати монопола на Националната компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), като даде право на дружеството да прехвърля дейности на други предприятия.

Изпълнителната агенция „Железопътна администрация" трябва пък да бъде определена за регулаторен орган в сектора на жп превозите, без да се засягат правомощията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Поправките са предложени във връзка със стартиралата наказателна процедура срещу България заради неправилно транспонирани текстове от европейски нормативни актове в националното законодателство. Наказателната процедура е на втори етап, т.е. мотивирано становище. Ако страната ни не предприеме мерки, Европейската комисия (ЕК) ще заведе дело в Съда на ЕС.

Дава се също така право на НКЖИ да прехвърля дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие, без да възниква конфликт на интереси.