Уж всеки може да обжалва. Репортер на "24 часа" май успя, като поиска пари

Този път милиардерът Марк Зукърбърг прекали. Със статусите и снимките на потребителите си фейсбук и инстаграм ще обучава изкуствения си интелект. От “Мета” - компанията зад социалните мрежи, информират потребителите си с мейл, който им дава и право да обжалват.

За разлика от други функции във фейсбук обаче, тук не става въпрос за просто изключване на обучението. Вместо това всеки трябва да напише мотивиран отказ - има линк в писмото. От “Мета” искат първо да им кажете как ще ви се отрази обработката на съдържанието ви, а след това имате опцията допълнително да предоставите разширена информация. Едва тогава от компанията ще разгледат вашия случай.

Мнозина изтъкват, че не искат да се разглеждат личните им съобщения. Подобни възражения веднага се отхвърлят - изкуственият интелект няма да бъде трениран с тях - само със статусите и снимките. Всеки, който не подаде възражение, автоматично се съгласява с използването на своите данни от “Мета”. Това означава, че компанията може да използва цялата информация, споделена публично, за да захранва и обучава своите модели на ИИ с данните. Целта е ИИ да генерира по-добри текстове и изображения.

Все пак “Мета” ще чете съобщения, но само към чатботове, не само на компанията, например и към този на “Ню Йорк Таймс”, както и към самата фирма. Тя цитира “легитимен интерес” като правно основание за новата регулация и следователно предполага, че използването на данните ще помогне както на компанията, така и на потребителя. Например, като позволи на фейсбук да предлага по-подходящо съдържание и да подобрява услуги като AI Creative Tool. ИИ може също така да се използва за модериране на публикации в социалната мрежа.

Мнозина се питат какво да напишат, за да може “Мета” да приеме, че са прави и да ги изключи от обучението. Възможни причини могат да бъдат опасения за защита на данните, обща загриженост относно използването на ИИ или убеждението, че обучението с вашите данни няма да бъде полезно нито за “Мета”, нито за вас като потребител.

Компанията е длъжна да прегледа възражението и да го оцени в съответствие с приложимите закони за защита на данните. Но внимавайте: дори ако възражението бъде одобрено, фейсбук и инстаграм може все пак да използват малка част от вашите данни за обучение на ИИ. Това ще се случи, ако други хора споделят ваше съдържание или ви споменават в публикациите си.

Експеримент на “24 часа” с възражение показа, че отговорът се получава за по-малко от час. Наш репортер написа, че неговите материали, качени в сайта на “24 часа”, вече се ползват за обучение на изкуствен интелект, така че е дал своя принос. В полето, което е допълнително, добави, че навремето фейсбук е отказал да верифицира профила му на журналист като метод за битка с фалшивите новини. И запита защо сега трябва безплатно да помага на социалната мрежа. От фейсбук уважиха протеста му. Италианка пък предприе друг подход. Директно заплаши във възражението си, че ако не бъде одобрено, ще започне да споделя само крайнодесни и крайнолеви идеи в своите публикации. “Искате ли да обучите своя ИИ на такива идеологии”, запита тя. А след по-малко от час и нейното възражение бе одобрено.

Всъщност от “Мета” не казват директно, че няма да използват данните ви. Отговарят, че това ще бъде “приложено занапред”. На теория това значи, че може и да са ползвали данните ви досега. Официално е обявено, че обучението ще започне от 26 юни. Дотогава всеки може да възрази. Не е ясно дали и след това опцията ще е налична.

Използването на потребителските данни за обучение на ИИ на “Мета” бе обявено в края на миналата година. Въпреки това новите регулации сега влизат в сила. И докато това е новост във фейсбук, “Оупън ЕйАй” - компанията зад ChatGPT, отдавна ползва генерирано от потребители съдържание. За целта тя си осигури достъп до публикациите в редит. Това ще позволи на най-популярния в момента изкуствен интелект да се учи от естествения човешки език, ползван във форумите, както и на жаргон. Компаниите ще работят заедно, за да осигурят неуточнени нови функции с изкуствен интелект както за потребителите, така и за модераторите на редит.

“Оупън ЕйАЙ” има няколко подобни лицензионни споразумения с доставчици на съдържание - от стандартни медийни библиотеки за снимки до издатели на новини. Но необичайна гледна точка по въпроса е, че Сам Алтман, главният изпълнителен директор на компанията, притежава 8,7% от фирмата зад редит, което го прави третия по големина акционер, и някога е бил член на борда на директорите на организацията.

Новото партньорство обаче вече роди някои забавни моменти. Така например заради шега, която изкуственият интелект не разпозна, на бременна жена бе препоръчано да яде камъни, за да има здрав плод. Тя попитала и дали може да ходи на фитнес. Получила отговор, че няма проблем дори да тренира 8 дни в седмицата.