Peugeot го въвежда серийно след година

На технологичния панаир Vivatech в Париж Peugeot обяви решението си да пусне революционен правоъгълен волан в производство от началото на 2026 г.

Hypersquare бе представен още миналата година по време на премиерата на концептуалния автомобил Inception и сега стана ясно, че ще се произвежда серийно. Годината съвпада с пристигането на пазара на новите градски автомобили на марката - следващото поколение 208 и неговия кросоувър вариант 2008.

Воланът Hypersquare използва технологията by-wire. При него

няма пряка механична връзка между кормилната система и колелата,

а само електронен контакт, който предава командите на шофьора към предния мост в случая. Тази система е по-икономична и на теория по-ефективна, въпреки че винаги ще има резервна програма на разположение в случай на авария, която да гарантира правилната работа.

“С Hypersquare ще развием управлението чрез волана. Преминаваме от красив, кръгъл и малък волан в нещо много по-технологично, което е базирано на гейминга. Смятаме, че не просто е технически по-добро решение, но е свързано и с друга технология - електронно управление. Нещо, което е фундаментално за Peugeot”, убедена е Линда Джаксън, изпълнителен директор на Peugeot.

Дизайнът изглежда като правоъгълник със заоблени ъгли и четири дупки, въпреки че не е ясно дали концептуалната версия ще изглежда много като окончателната форма. На волана

ще има сензорни бутони за управление на круиз контрола

и информационно-развлекателната система,  към която ще бъде свързан. Може да има централен екран, който да прожектира информацията, необходима при шофиране, като навигация, скорост на колата и т.н.

Според големия шеф на Peugeot този нов дизайн позволява значително

увеличаване на вътрешното пространство благодарение на премахването на кормилната колона

Според нея това също така подчертава намерението на Peugeot да работи още повече върху своя подход към интериорния дизайн. “Що се отнася до мен, вътрешността става по-важна от външната част”, добавя тя.

Peugeot вече тества Hypersquare с клиенти и отбелязва положителните им реакции, които доведоха до решението за масово производство.

Други марки, като Tesla и Toyota, които вече са въвели тази форма на волана в своя конфигуратор, трябваше да актуализират концепцията впоследствие.

В Tesla воланът е като при самолетите и беше допълнен от опционален класически, а Toyota вече

коригира регулирането на движенията на кормилното управление от 150 до 200 градуса

при One-Motion-Grip, за да направи системата по-използваема в града, където често се изисква по-голямо движение за кратки маневри за завиване. Японската система ще бъде пусната в Европа през следващата година.

Воланът One-Motion-Grip
Воланът One-Motion-Grip

Воланът на Tesla

Воланът на Tesla

Реакциите на тези некръгли волани, много подобни на Hypersquare, за момента не са само  положителни. Така че от Peugeot поемат известен риск.

Според продуктовия директор на Peugeot Жером Мишерон обаче 150-те градуса, с които Hypersquare се тества в момента, са достатъчни.

“Това облекчава водача от усилието, необходимо за завъртане на волана, и осигурява минимални движения, като същевременно прави колата много пъргава”, каза той пред Vivatech. Peugeot не е разработила самата технология Hypersquare, а я купува от доставчик (ZF  и Schaeffler  работят по нея). Така че и други марки могат да последват френската компания.

Това не е първият път, когато Peugeot иска да сложи своя уникален подпис с различен волан. Историята се повтаря, след като именно

на модела 208 през 2012 г. марката представи миниатюрна версия на класическия кръгъл волан

Този дизайн по-късно се появи на всички модели на Peugeot и имаше за цел да създаде усещане, подобно на динамиката и моменталните реакции при картинга. Този избор също беше критикуван, защото някои шофьори лишава от добър изглед към измервателните уреди.

През 2012 г. Peugeot 208 с гордост представи i-Cockpit с малък сплескан волан.
През 2012 г. Peugeot 208 с гордост представи i-Cockpit с малък сплескан волан.