Артисти твърдят, че техни произведения се използват за изграждането на многомилиардната индустрия за изкуствен интелект, без да им се заплаща. В Съединените щати беше предложен нов законопроект, който може да промени това. Той ще задължи технологичните компании да признават авторството на източниците, които използва за обучение на изкуствен интелект, разказва Voice of America.
Карла Ортис e художничка, която проектира персонажи и сцени за филмовата и телевизионната индустрия. Тя е работила за филма „Черната пантера". Карла е търсена от клиенти заради уменията и отличителния си стил. За нея е било шокиращо да открие, че едни от най-известните генератори на изображения с изкуствен интелект са били обучавани с помощта на нейното изкуство и сега го пресъздават, съобщи NОVA.
"Това е наистина възмутително. Тази индустрия, на стойност милиарди долари, се разви изключително бързо и в момента се конкурира с нас на нашите собствени пазари", казва Карла.
Много системи за изкуствен интелект се развиват с помощта на огромни количества текст и изображения, събрани от интернет, без разрешението или знанието на авторите им. Карла е сред многото създатели на съдържание и притежатели на авторски права, които оспорват тази практика в поредица от съдебни дела. Компаниите за изкуствен интелект твърдят, че извличането на публично достъпни данни от интернет е законно съгласно доктрината за справедливо използване на американското законодателство за авторското право. Докато се водят множество дела по този въпрос, Конгресът обмисля да задължи компаниите за изкуствен интелект да посочват източника на всяко използвано от тях съдържание.
"Подобно на предложенията, представени в Европейския съюз, моят законопроект задължава компаниите да осигурят прозрачност, като оповестяват източниците, които са използвани за обучението на системи с изкуствен интелект. Те трябва да гарантират, че авторите на използваното съдържание са информирани и компенсирани, когато това е необходимо", казва Адам Шиф, член на Камарата на представителите на Кънектикът.
Законопроектът е добре известен сред групите от творческата индустрия и профсъюзите, които се застъпват за лицензиране на съдържанието за обучение на изкуствен интелект. Професорът по право в Станфорд - Марк Лемли представлява две компании за изкуствен интелект в настоящи съдебни дела. Той казва, че искането за възнаграждения е оправдано, но икономиката не е на тяхна страна. "Да вземем за пример "Stability AI", едната компания, която представлявам. В базата им данни има 2 милиарда изображения, с които обучават изкуствения си интелект. В същото време цялата компания е на стойност 2 милиарда долара. Дори да се вземат половината от парите и те да бъдат разпределени по равно между всички автори, чието съдържание е било използвано, всеки от тях ще получи по 50 цента."
Според Джеймс Гримелан, който е специалист по технологично право, това законодателството е важно не само заради обезщетенията. "Мисля, че е добре да бъдем по-внимателни с това как развиваме изкуствения интелект. Важно е да знаем какъв набор от данни се използва, откъде идва той и кой проверява неговата точност. Този закон може да помогне да се наложи по-висок стандарт за качество в цялата индустрия", казва той.
Подобно на много други правни и етични въпроси, възникнали с появата на изкуствения интелект, въпросът кога и как да бъдат компенсирани тези, които са помогнали за развитието му, остава в процес на решаване, посочват от VOA.