Новоизбраният председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова каза в интервю за БТА, че е изключително важно възстановяването на диалога и подобряването на осведомеността на потребителите и търговците чрез превенция.
"За себе си мога да заявя, че ще реагирам веднага там, където се установи наличие на дори минимални рискови фактори за потребителите", каза тя.
По думите й КЗП работи за повишаване нивото на осведоменост и защита на потребителите, и това автоматично ще доведе и до нарастване на доверието в институцията. Според нея с активен диалог могат да бъдат разрешени и най-тежките проблеми.
Мария Филипова посочи още, че най-ценният ресурс на КЗП са дългогодишните й служители, които са отдадени на своята работа. "Такъв екип е най-силният ресурс за подобряване на качеството на стоките и услугите в страната. Силното общество води до по-силна икономика и до все по-силна държавна структура", убедена е тя.
Председателят на КЗП съобщи, че Комисията вече провежда открити приемни за обсъждане на начините за подобряване на диалога и доверието между потребителите и търговците.
Следва пълният текст на интервюто:
Какви са Вашите първи впечатления като председател на КЗП и какво заварихте в Комисията?
- Комисията за защита на потребителите е институция с ясни правомощия в сферата на потребителските права и в борбата срещу нелоялните практики на търговците в България.
Първите ми впечатления при встъпването ми в длъжност бяха от екипа, който заварих в КЗП - служителите с дългогодишен опит, хора, отдадени на своята работа. Няма да е пресилено да се каже, че те са най-ценният ресурс на Комисията. Натрупването на професионален опит отнема много време и усилия, същото важи и за надграждането на личните знания и умения, както и за всекидневното им резултатно прилагане. Сред служителите на КЗП има хора, които имат не просто желание за работа, а нещо повече, желание да работят за всеки един от нас, за информирано, защитено и силно общество. Такъв екип е най-силният ресурс за подобряване на качеството на стоките и услугите в страната. Силното общество води до по-силна икономика и до все по-силна държавна структура. Всички превантивни и последващи действия, които предстои да предприемам в ежедневната си работа начело на КЗП, ще бъдат съгласувани и осъществявани съвместно със съответните държавни органи в рамките на тяхната компетентност. Ще работим за всеки един потребител заедно за едно по-защитено и уверено в качеството на потребяваните услуги общество.
За мен екипната работа и идеите на служителите са от съществена важност. Затова заедно ще продължим да обсъждаме начините за подобряване на дейността на КЗП. За себе си мога да заявя, че ще реагирам веднага там, където се установи наличие на дори минимални рискови фактори за потребителите.
Кои са нещата, с които първо се заехте и защо?
- Изключително важно е възстановяването на диалога и подобряването на осведомеността на потребителите и търговците чрез превенция. Именно по отношение на превантивната дейност работим в три посоки: чрез предупредителни информационни кампании под най-различни форми, чрез срещи за повишаване информираността както на потребителите, така на търговците, а също и чрез осъществяване на директна комуникация между потребители и икономически субекти.
Комисията за защита на потребителите започна открити приемни, на които да бъдат обсъдени начините за подобряване на диалога и доверието между потребителите и търговците, за това как да се повиши удовлетвореността на потребителите при потребяването на стоки и услуги.
В общественото пространство КЗП се свързваше със скандали и проблеми, как ще се промени това? Има ли нужда от повишаване на доверието в КЗП според Вас?
- Работим за повишаване нивото на осведоменост и защита на потребителите и това автоматично ще доведе и до нарастване на доверието в институцията.
Смятам, че с активен диалог могат да бъдат разрешени и най-тежките проблеми.
Вече проведохме и първа среща с потребители, на която обсъдихме начините за подобряване на диалога и доверието между гражданите и търговците, как да се повиши удовлетвореността при потребяването на стоки и услуги. Това е само първата среща от поредица такива, в които съвместно с потребителите и икономическите субекти ще работим в посока повишаване осведомеността и удовлетвореността при предоставянето на по-качествени стоки и услуги.
Лятото обичайно е много активен сезон заради различни проверки, които КЗП извършва в туризма и не само - същото важи и за зимния период. Кои ще са акцентите в работата на Комисията в следващите седмици?
- В професионалния календар на КЗП предстоят Програма "Лято 2024", както и Програма "Зима 2024". Аз като председател ще се ръководя единствено от нуждата за защита правата и интересите на хората. За всичко ще информирам регулярно медиите.
Искам да се обърна към потребителите и да ги уверя, че КЗП ще е до тях във всеки един момент. В сътрудничество и диалог всички заедно ще работим за предоставянето на още по-качествени услуги и стоки в България.
От първостепенна важност е КЗП да бъде винаги една крачка пред потребителя, до потребителя, той да вижда в КЗП негов защитник, съветник и партньор при вземането на всяко едно потребителско решение, при което потенциално могат да бъдат нарушени неговите права. Дейността на КЗП ще бъде изцяло насочена към повишаване на информираността на потребителите на отделните стоки и услуги за техните права и за това как да защитят техните интереси във всеки един етап от комуникацията си с икономическите субекти.
От друга страна, работата на КЗП ще е и да обръща внимание на търговските субекти както за новоприетите нормативни регулации по отношение на съответния продукт или услуга, така и за най-често допусканите от тях нарушения, за които вече има приложена административнонаказателна отговорност. Регулациите към тях наистина са в голям към момента обем и се разширяват, продиктувани от изменения в европейското законодателство. В КЗП ще известяваме за новоприетите регулации търговските субекти с цел да намалим административната тежест върху тях и те да работят, съобразявайки се с най-добрия интерес на потребителя винаги и на първо място.
Друг важен партньор за подобряване на дейността на КЗП сте вие, медиите. Обръщам се към вас с благодарност, че още в първите дни при встъпването ми като председател се обърнахте към мен, излагайки ваши опасения по отношение на определени продукти и услуги, и тяхната безопасност за живота и здравето на потребителите. Вие сте проводник на дейността на КЗП и допринасяте за информираността на потребителите.