Най-вероятно азиатските компании ще изнесат част от заводите си в Европа, но продукцията им няма да е евтина заради суровините и скъпата работна ръка

Автомобилната война с Китай от страна на Европа и САЩ ще доведе до поскъпване на колите от азиатската страна, но с малко и в краткосрочен план. Въпреки предвидените от ЕС мита за някои китайски компании от почти 40%, това няма да промени кой знае колко цените, защото и сега електромобилите от Китай, които се предлагат в Европа, не са евтини заради големия марж.

Задаващата се търговска автомобилна война обаче

ще накара

китайските марки да побързат с изграждането на заводи

на Стария континент. Само и това няма да помогне за по-ниски цени заради скъпата работна ръка и ресурсите.

Една от най-успешните китайски марки е бившата британска автомобилна икона MG. Бензиновата модификация на модела ZS започва от 17 000 евро в Италия, докато същият автомобил в електрическа конфигурация струва два пъти повече - 34 490 евро.

Най-ниската цена за електрически MG ZS е в Германия, където струва 31 310 евро - двойно повече от цената в Китай, където е малко под 15 500 евро. Явно тук хипотетичният “ефект на субсидията” се губи напълно с пристигането на модела в Европа. BYD Seal U се продава за 21 769 евро в Китай и за 41 990 евро в Германия. Друг модел на същата компания - Atto 3, струва 17 923 евро в родината си и 37 990 евро в Европа.

ЕК обяви, че планира да наложи вносни мита на китайските електромобили от 17 до 38 на сто. Те вероятно ще влязат в сила от 4 юли и ще варират спрямо различните производители. Така например за BYD е предвидена ставка от 17,4 процента, за Geely от 20%, а за SAIC от 38,1.

За други компании, които сътрудничат във воденото от ЕК разследване за получавани държавни субсидии, е предвидено мито от 21 на сто, а за тези, които не сътрудничат - 38,1%. Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от държавни субсидии, се посочва в съобщение на ЕК.

Още в средата на септември 2023 г. председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви в Европейския парламент в Страсбург, че ще проучи въвеждането на наказателни мита върху китайските електрически автомобили. Тя подчерта важността на осигуряването на лоялна конкуренция, защото е неприемливо цената да се намалява изкуствено чрез субсидии.

Китайската търговска камара, която представлява Европейския съюз (CCCEU), вече заяви, че ако допълнителните тарифи бъдат въведени, страната ще отговори, като увеличи митата си си до 25% за автомобили с двигатели с по-голям обем от 2,5 литра. Ситуация, която очевидно ще засегне европейските производители, и по-специално марки като BMW и Mercedes.

Това е и най-вероятната причина за техните призиви през последните седмици към Брюксел

да не се увеличават митата върху колите, внесени от Китай

в Европа. Анализатори прогнозират, че по този начин ще настъпи истинска търговска война.

Всички автомобили, произведени в Китай, скоро ще станат много по-скъпи и в Турция. Южната ни съседка ще въведе солидна такса върху вноса в началото на юли независимо от вида на задвижването - чисто електрически коли, хибриди, бензинови или дизелови. Доплащането ще е не по-малко от 40 процента от стойността на возилото, но минимум 6500 евро.

Преди месец администрацията на американския президент Джо Байдън обяви 100% мита върху китайските електрически автомобили.

Те обаче ще засегнат не само автомобили от китайски марки, но и тези от европейски или американски брандове, които се произвеждат в Китай. Следователно, това се отнася и за модели като Dacia Spring, Tesla Model 3, BMW iX3 и електрическия вариант на новото Mini.

Въпреки че реалността на новите митнически тарифи все още е въпрос на преговори с Пекин (те ще влязат в сила, ако Китай не сътрудничи - бел. ред.), електрическото Mini наистина скоро ще поскъпне с 38,1%. Което означава, че продажната му цена ще се вдигне с повече от 10 000 евро, което ще направи този модел по-скъп  от TeslaY или Volkswagen ID 3.

Феновете на британската някога марка Mini Cooper са много и е малко вероятно да приемат такова увеличение на цената.

Защо Mini се таксува от ЕС с максималните такси, след като те са запазени за марки, които не са сътрудничили по време на разследването на комисията в Брюксел?

BMW например не е получила директно държавна подкрепа от Пекин. Но се оказва, че в Китай чуждестранна компания, която иска да произвежда на местно ниво, трябва да създаде съвместно предприятие с китайски партньор. Следователно, се възползва повече или по-малко от субсидиите, давани от държавата.

За Mini например BMW работи с Great Wall Motor, а чиновниците в Европа смятат, че Great Wall не е сътрудничила достатъчно. Резултатът е мита от 38,1% за Mini в сравнение със 17,1% при BYD.

Производството на електрическото Mini в Китай (версията с двигател с вътрешно горене все още излиза от поточната линия в Оксфорд) започна в края на миналата година и съвпадна с началото на разследването на ЕС за субсидии и нелоялни практики около електрическите коли, произведени в Китай.

Съвместното предприятие между BMW и Great Wall Motor е само в начален стадий и в този контекст не може да отговори благоприятно на нуждите на разследването на Европейската комисия. Поради това без допълнителни изследвания от Европа тя беше класифицирана сред несътрудничещите компании.

При BMW iX3, което също се произвежда в Китай, обаче ситуацията е съвсем различна. Защото за този модел германците са обединили усилията си с Brilliance, компания, която спазва задълженията на ЕС и затова за нейното производство митото е само 17,4%.

BMW отказва официален коментар на ситуацията, но главният изпълнителен директор Оливър Ципше каза, че

митата не са правилното решение

Това е позиция, следвана от много от неговите колеги поради близките им връзки с Китай, който също така е най-големият пазар на резервни части в света.

За момента Mini няма резервно решение. Електрическата версия е базирана на нова платформа, разработена съвместно с Great Wall Motor  и произвеждана единствено в Китай. Моделите, произведени в Оксфорд, все още разчитат на старата архитектура на Mini.

Новите тарифи за внос все още нямат силата на закон и ще влязат в сила на 4 юли като предпазна мярка и след това - окончателно в края на годината, ако Европа и Китай не постигнат споразумение дотогава.