Трябва все пак да успявате да съчетавате своите интереси с интересите на другите

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Милионерите и милиардерите по света и у нас обичат да разказват възвишени митове как са направили пари. Често историята за първия им милион изглежда съшита с бели конци. Но по-дразнещо е, че обикновено говорят и високопарни думи за ценностите, благодарение на които са постигнали успех. Като ги слушате, излиза, че са се посветили на другите, а себе си винаги пренебрегват.

Всъщност това не е истина. Успех постигат онези, който имат здравословна доза егоизъм и поставят себе си в центъра на своето дело. Те преследват своите цели и интереси, без да изключват почтеността и без да "прецакват" другите. Напротив, постигайки амбициите си, те се оказват лидери, които правят добро и за останалите хора.

Уорън Бъфет е от онези милиардери, които не се свенят да говорят за неща, приличащи на егоизъм. В една своя лекция пред гимназисти собственикът на инвестиционния фонд "Бъркшър Хатауей", когото често наричат Оракула от Омаха, директно заявява, че е положил много усилия, за да научи и да усъвършенства умението да изгражда граници между себе си и останалите. Защото най-ценното нещо, с което разполага всеки човек, е времето. Разликата между успешните и наистина успешните хора е, че вторите казват "не" на почти всичко. Казвайки "не" отново и отново на неща, които не заслужават нашето време и внимание, ние можем да се фокусираме да казваме "да" на малкото неща, които наистина имат значение, обяснява Бъфет.

Това означава да се отървавате от хора, които ви губят времето, и от всичко, с което сами си го затлачвате. Печелите, като опростявате живота си.

Бъфет разказва и за един съвет, който е научил от баща си. Нарича го "принципа на вътрешната оценка". "Начинът, по който се държат хората с останалите, зависи от това дали оценката им за самите тях идва отвътре или отвън. Животът ви е добър, когато сте доволни от вътрешната си оценка", подчертава Бъфет.

Когато човек се фокусира върху вътрешната си оценка, той може да следва своите ценности и идеали и да взема решения въз основа на тях. Това е по-добрият вариант отколкото живот, базиран на външната оценка, при която мярката за успех е чуждото мнение.

Оракулът се доверява и на интуицията си. След няколко грешни решения осъзнах, че трябва да правя бизнес само с хора, които харесвам и на които имам доверие. Никога не съм сключвал добра сделка с лош човек, твърди той.

А избора на лични връзки описва така: "По-добре е
да дружите с хора, които са по-добри от вас.
Подбирайте си хора, чието поведение е по-добро от вашето, и вие също ще се движите в тази посока."

Иначе казано, когато можете да научите нещо от колегите и приятелите си, когато те ви заразяват с положителен пример и ентусиазъм, и вие се стремите да се развивате. Както гласи известната максима, "ако сте най-успешният човек в компанията, не сте в правилната компания".

"Най-доброто нещо, което може да направите, е да инвестирате в себе си. Ако имате някакъв талант и влагате време и усилия за неговото развитие, тази инвестиция ще ви се отплати десетократно", съветва Бъфет.

Той особено набляга и на още нещо - на уменията за комуникация, т.е. да убеждавате другите. "Ако не можете да комуникирате, е все едно да намигате на момиче в тъмното - нищо не става. Може да имате цялата умствена сила на света, но трябва да можете и да я предавате", обяснява Оракулът от Омаха.

Той е на 93 и обобщава: "Когато доживеете до моята възраст, ще измервате успеха си в живота по това колко от хората, които сте искали да ви обичат, всъщност ви обичат".

Естествено, Бъфет не призовава към лошотия. "Много дразнещо е, ако имаш много пари. Иска ти се да си мислиш, че можеш да напишеш чек: "Купувам любов за 1 млн. долара". Нещата обаче не се случват така. Колкото повече даваш любов, толкова повече получаваш".

И специалистите по кариерно развитие казват, че здравословната доза егоизъм може да е двигател не само за собствения успех, а и за екипния. Зависи как човек успява да съчетава своите интереси с интересите на колегите си и на компанията, в която работи.

Най-доброто решение за вас е най-доброто за всички
и това се случва много често, макар че може да получавате отрицателни социални коментари, уверява Пол Стилман, изследовател по психология в Университета на Охайо. Не бива да се страхувате от тях. "От ключово значение за намирането на правилния подход е да отделяте внимание на по-голямата картина. Когато видите по-голямата картина, можете по-лесно да прецените какви ще бъдат последиците от решението ви и да откриете най-добрия начин за разпределянето на ресурсите. В някои случаи най-добрата инвестиция на тези ресурси е във вас самите", обяснява психологът.

Способността да си сътрудничите с колеги е необходимо качество. Но когато се подчините само на него и нямате здравословна доза егоизъм, ще навредите на кариерата си. Отделянето на прекалено много внимание на чуждото мнение също ще ви навреди.

"Когато сме твърде подвластни на оценките на другите, прекалено смирени, за да защитим собствената си гледна точка, твърде безволеви, за да се изправим срещу нещо, с което не сме съгласни, се превръщаме в неуверени, раболепни, неефективни хора и изграждаме огромни препятствия пред кариерата си", изтъква Шефали Рейна, експерт по професионално развитие.

За да не потискате здравословния егоизъм и за да не се отказвате от собствените си интереси, първият съвет на специалстите е като на Бъфет - да казвате "не". На шефа, който ви претоварва, на колегите, които ви губят времето. Това не е егоизъм, а здрав разум. Не се притеснявайте, че някой ще ви помисли за егоисти. Приемете, че не може всички да ви обичат.

Във всеки екип има хора, които са използвачи. Или пък са крайни егоисти, които смятат, че всички са им длъжни и трябва да се грижат за техните интереси. Тези колеги няма как да ви обичат, когато гледате собствените си интереси и голямата картина.
Просто не трябва да ви пука, че те не ви харесват.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Научно доказано: Първа точка в дневния график "5 минути усмивка" променя живота

Зони на комфорт, разтягане и дискомфорт - как помагат за успех в работата

Паникьор, непукист, реалист или що е то полезна тревожност и как ви води напред в кариерата

Принцип на Айзенхауер и матрица на Кови или как да класифицирате задачите и да побеждавате

Изяжте жабата - ключов принцип за ефективност и успех в работата

Наръчник за оцеляване с шеф "хронометър"

5 безполезни нагласи и 5 фини настройки на ума, които водят към успеха

"Няма връзка с този номер" - отпуската отпуска, ако дава непознати усещания

Какво е предотпускарски синдром и как да го избегнете

"Войната за отпуската" трябва да завърши с поне 10 работни дни

4 минути закъснение - какво пък толкоз се сърди някой? Може да е вродено, но как се преодолява

Гордост и горделивост - разликата определя успеха в кариерата. А скромността вреди