Браншът настоява по столичните булеварди с повече от две ленти в една посока най-лявата да се забрани за МПС с един пътник
Такситата в големите градове поскъпват. В Бургас от началото на годината, във Варна от 1 май, а в Пловдив и Велико Търново процедурата е в ход, но не е приключена.
В София, където жълтите коли са най-много, след двукратно увеличение на тарифите, таксиджиите са спокойни и дори не обсъждат нова промяна на.. Браншът в столицата си е поставл други цели, които да гарантират по-добри условия за бизнеса.
Всичко започна след поскъпването на такситата в София. В бранша по места се трупа напрежение и таксиметровите компании настояваха пред общините за коригиране на минималната и максималната тарифа.
В Бургас жълтите коли вече возят на 1,30 лв. дневна тарифа и 1,50 нощна и според бургазлии тези цени са най-високите в страната. Те
не бяха пипани от 2 години
и затова таксиджиите ги поискаха, за да компенсират високата инфлация през това време, поскъпването на горивата и колите втора ръка, както и разходите за амортизация (виж инфографиката).
По морето се намират и таксита на по-ниски цени, но това са предимно “копърки”, които идват от вътрешността на страната и правят дъмпинг на местните компании, за да припечелят в курортите.
Цените във Варна бяха вдигнати от 1 май с решение на общинския съвет. По искане на превозвачите минималната дневна тарифа се повиши на 1,30 лв., а нощната – на 1,50 лв., преди това цените бяха съответно 1,05 лв. и 1,15 лв. Максималните тарифи
останаха непроменени
Първоначалната такса за най-популярната фирма в града е 2,60 лв., а минута престой струва 50 ст.
В Пловдив общинският съвет одобри на 20 юни нови по-високи тарифи за такситата. Това стана по искане на Асоциацията на таксиметровите водачи.
Последното решение на местния законодателен орган за такситата в Пловдив беше от 2014 година. Тогава цените стартираха от 0,65 до 0,75 лв. за дневна минимална и от 1,10 до 1,30 лева за нощна максимална тарифа.
Във Велико Търново поскъпването на таксиметровите услуги е в ход по искане на превозвачите, защото от 7 години тарифите за превоз на пътници не са актуализирани. След последните промени през 2017 г. бяха определени дневна минимална цена от 71 ст./км и максимална цена - 1,20 лв/км. При нощната тарифа минималната цена беше фиксирана на 82 ст./км, а максималната на 1,40 лв./км.
Към днешна дата
всички таксиджии в старата столица карат на горната граница
Обясняват, че вече не се издържа, тъй като от 2017 г. досега инфлацията е надхвърлила 40%. Към причините за исканото увеличение превозвачите посочват и свитото потребление.
В София големите компании возят на дневна тарифа от 1,21 и 1,22 лв., нощната е между 2,42 и 2,49 лв., първоначалната такса е 2,78 лв. Таксиметровите шофьори са доволни от тези цени и никоя компания няма намерения да ги вдига.
На пазара няма кой знае какви промени. Сред спирането на най-старата таксиметрова компания “Такси-С-експрес” преди две години не са се появили нови играчи. Освен “Волт”, която
стартира през март с 27 хибридни
и електрически BMW. Обявените през март намерения са за 200 коли до края на годината.
Дневната тарифа на Volt е 1,83 лв. за километър, а нощната - 2,10 лв. Засега тя не притеснява останалите големи, в бранша се коментира, че отхапва малка част от пазара на “Йелоу”.
При спокойния пазар в София браншът на такситата се е фокусирал върху по-добри условия на труд и бизнес. Последното им начинание е битката за стоянки, тъй като немалко от тях са били закрити.
Предложенията на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи след среща на 28 май с кмета Васил Терзиев са заведени в Столичната община.
Основното е
да бъдат отворени закритите стоянки,
ако не може на същите места, то на други, съгласувано с организациите на таксиметровите компании и шофьори. Иска се и откриване на нови места в пешеходни зони, каквато е била практиката в други държави.
Стоянките да се означават със знак В27 - забранени са престоят и паркирането, тъй като той бил по-строг от В28, който забранява само паркирането. Освен това асфалтът на стоянките да бъде оцветен с жълта боя, която да възпира другите коли да паркират там, е друго предложение до общината.
Завишени глоби за автомобили, които паркират на стоянки, искат още таксиджиите. Да бъдат като тези за спиране на място за коли на хора с увреждания.
Отива се и по-далече, взема се практиката на Австрия, където
дежурни таксиджии можели да налагат глоби на колите,
спрени на таксиметрови стоянки.
Едно от отдавнашните искания е, да се промени Законът за движение по пътищата и такситата да могат да карат в бус лентите. Таксиджиите твърдят, че кметът Терзиев е подкрепил това искане и те настояват това да стане и писмено, и да бъде внесено в парламента.
Друго настояване е да се въведе ромбоиден знак, който се поставя над най-лявата лента на булеварди с повече от две ленти. Когато знакът е активен, в тази лента могат да се движат само автомобили с повече от един пътник. Идеята е колите, които превозват повече хора, да имат по-бърза писта за движение. Знакът
може да се активира и деактивира със светлина.
Какво от тези идея на бранша ще приемат общинските съветници в София, предстои да се види.