Шефът на Stellantis Карлос Тавареш е спечелил 36 млн. евро през миналата година
Докато големите автомобилни марки затягат коланите, за да финансират тежките инвестиции, свързани с прехода към електричество, техните шефове печелят по-добре от всякога. Карлос Тавареш от Stellantis и Лука де Мео от Renault отбелязаха значително увеличение на заплатите си миналата година.
57-годишният италианец, който е и председател на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА), скоро ще получава още повече. Миналата година увеличението на заплатата на Лука де Мео е било с 19%, достигайки 5 милиона евро. То официално се обяснява с “увеличаването на броя и балансовата стойност на дяловете”. И това се случва, докато групата е изправена пред орязване на харчовете като част от плана Renaulution, който трябва да намали производствените разходи с 30% при моделите с двигатели с вътрешно горене и до 50% при електрическите автомобили.
Точната цифра от 5 297 829 евро, фигурираща във фиша за заплати на Де Мео, е главозамайваща.
И все пак това е нищожна сума в сравнение с рекордните пари, които неговият колега от Stellantis Карлос Тавареш спечели миналата година. Португалецът, който ръководи 14 марки, забогатя с 36 милиона евро, което е ръст от 56% спрямо предходната година.
Stellantis обаче не успя да се справи добре навсякъде. Всъщност на един от най-важните си пазари - САЩ, компанията бе единствената, която отбеляза спад през миналата година (-1,2%), докато големите му конкуренти Ford и General Motors имат добър напредък.
Заплащането на Тавареш, което е 518 пъти по-високо от това на средния служител на Stellantis, е “трън в очите” на френския президент Еманюел Макрон. Миналата година
Макрон нарече “шокиращо”
възнаграждението на висшия мениджър. Определи го и като “прекомерно”, предполагайки, че трябва да бъде ограничено.
В световен мащаб Тавареш е сред най-добре платените изпълнителни директори във всички индустрии. Това е една от причините американските синдикати да стачкуват миналата година.
Това, че двамата босове печелят толкова високи суми, се дължи най-вече на дивидентите, бонусите и акциите, които получават освен основния си доход. Фиксираната заплата е значително по-ниска за Де Мео и Тавареш: 1,3 млн. евро за италианеца и 2 милиона за португалеца. Тавареш успя да прибере изключително голям излишък, защото
изпълни заложените критерии за ефективност,
които бяха свързани главно със стратегическото преобразуване на дейностите на компанията (електрификация), доброто ѝ представяне в Европа и постигането на дългосрочни цели.
Високата заплата на Тавареш накара Renault - компанията, в която френското правителство е акционер, да увеличи и тази на Де Мео и неговия антураж. От тази година парите му ще се вдигнат, така че заплатата му “в крайна сметка да бъде по-добре приведена в съответствие с тази на колегите”, се казва в съобщение на сайта на марката.
Извън Франция главните изпълнителни директори
получават заплащане предимно под формата на бонуси,
базирани на резултатите, изчислени по сложни начини. Те са много по-малки.
В BMW Оливер Ципсе печели около 5 милиона евро, в Mercedes Ола Калениус взема по 6,5 милиона евро годишно, а когато Акио Тойода все още беше начело на Toyota, попълваше банковата си сметка с по 6 милиона евро.