Китай обяви следваща стъпка в антидъмпинговото си разследване на европейския внос на бренди днес, в същия ден, в който влизат в сила временните мита на Европейската комисия върху произведените в Китай електрически превозни средства, предадоха Ройтерс и БТА.
Докато говорител на Министерството на търговията подчерта на пресконференция вчера, че Брюксел и Пекин трябва да останат на масата за преговори преди блокът да потвърди мита до 37,6 на сто върху произведените в Китай електромобили (EV), перспективата за ответни мерки се запази и чрез друго разследване на внос на свинско месо от ЕС.
Министерството на търговията на Китай заяви днес, че ще проведе изслушване на 18 юли, за да обсъди текущо разследване на твърдения, че европейски производители на бренди продават в Китай на цени, които са под пазарните.
Антидъмпинг разследването се фокусира върху европейския внос на бренди в контейнери, по-малки от 200 литра (53 галона), в отговор на решението на ЕК да изследва дали китайските производители на електрически автомобили получават несправедливи субсидии.
Китай многократно е призовавал ЕС да отмени тарифите си за електромобили, изразявайки готовност за преговори. Страната заяви, че не иска да бъде въвлечена в нова търговска война с митата на САЩ върху нейните стоки, но и че ще предприеме всички стъпки, за да защити китайските компании.
Има четиримесечен времеви "прозорец", през който тарифите за електромобили са временни и се очаква да продължат интензивните преговори между двете страни, тъй като Пекин заплашва с широкообхватни ответни мерки.
От януари насам Пекин започна последователни разследвания на европейския внос на бренди и свинско месо, нанасяйки удари върху търговските интереси предимно на Франция, Испания, Холандия и Дания, докато общността се колебае дали да подкрепи ЕК в предстоящия консултативен вот по тарифите за електромобили.
Подкрепяният от китайската държава вестник "Глобъл Таймс" (Global Times) също съобщи, че властите обмислят започване на антисубсидийно разследване на европейския внос на млечни продукти и налагане на мита върху бензинови автомобили с големи двигатели, произведени в Европа.
Според анализатори Китай е избрал брендито и свинското месо, за да убеди Франция и Испания, основни производители на тези стоки и най-твърдите поддръжници на ограниченията, да се присъединят към Германия, чиито производители на автомобили направиха една трета от продажбите си миналата година в Китай, и да лобират в ЕК за отхвърляне на митата.
След като блокът потвърди, че временните тарифи ще влязат в сила от днес, "Глобъл Таймс" публикува статия, призоваваща ЕС да "покаже искреност" в преговорите за ограниченията за електрическите автомобили и в отделна публикация призовава Брюксел да обмисли съпротивата на европейските производители на автомобили срещу ограниченията.
Китайската медия също привлече вниманието към производствения завод на американския производител на електромобили "Тесла" (Tesla) в Шанхай, разширявайки призива си за протест срещу митата.
Акциите на китайските производители на електромобили, регистрирани в Хонконг, паднаха днес, като от "Джийли Аутомобайл" (Geely Automobile) отбелязаха спад с 4,1 на сто до 8,34 хонконгски долара, което е най-ниското им ниво от 7 март.
"Ес Ей Ай Си мотър" (SAIC Motor) официално ще поиска от Европейската комисия да проведе изслушване относно временните ѝ мита за китайския производител на електрически превозни средства, се казва в изявление на компанията.
Нерегистрираната компания-майка на "Джийли Аутомобайл" - "Джийли", е изправена пред допълнителни мита от 19,9 на сто в допълнение към стандартните за ЕС мита от 10 на сто върху вноса на автомобили.
Китайските марки Ем Джи (MG) и "Нио" (Nio) вчера предложиха, че може да повишат цените в Европа по-късно тази година в отговор на ограниченията.