По-трудно е да се справите с него отколкото с обикновен грубиян, защото шефовете го ценят

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Йорданов всички го мразят. В това число и общият ви шеф. Той е високомерен, самохвалко, егоист, но по-неприятно е, че е груб, невъзпитан, позволява си да унижава, да обижда, да крещи на колегите си. С една дума - задник.

И този задник засега го търпят. Защото е професионално талантлив задник. Върши работа.

Въпросът е как вие да се накарате да работите с такъв колега, без да се изнервяте всекидневно. Защото се налага, в един екип сте.

Приемете мисълта, че не ви се случва нищо уникално. Като Йорданов и подобните му има много. Толкова много, че Робърт Сътън, професор по мениджмънт от Станфордския университет, е написал две книги за тях. Точно това е думата, която употребява. Първата му книга "Изгонете задниците" е полезна повече за шефовете и специалистите по човешки ресурси. Втората е наръчник за оцеляване на останалите в екипа - как да се справят със задниците.

Професорът нарича талантливи гадняри (задници) хора, които осъзнават, че техните умения са прекалено ценни за компанията, и си позволяват да се държат непристойно, без да се страхуват, че ще бъдат уволнени. Шефовете пък избират да гледат "на другата страна", независимо колко се оплакват останалите в екипа от поведението на въпросния задник. Той носи полза, а високите резултати са основна грижа на мениджъра.

Много често причината може да бъде и друга - грубиянът унижава колегите си, но на висшестоящите се подмазва.

По-добър късмет имате, когато иначе професионално ефективният гадняр е толкова невъзпитан, неспособен да контролира поведението си, запленен от собствената си ценност, че често си позволява да се държи грубо даже с шефа. Тогава вероятността да изхвръкне от службата сравнително бързо е много по-голяма. Всичко си има граница - началникът няма до безкрайност да търпи задника, защото рискува и още от подчинените му да започнат да се държат по същия начин.

Грубиянщината е силно заразна. Изследователят Тревър Фоулк от Университета на Мериленд експериментално е установил, че когато хората бъдат изправени пред грубо отношение на работното място, са склонни да отговарят по същия начин. Затова е важно мениджърите да се справят с вирусоносителите възможно най-бързо, преди да са заразили всички служители в офиса, изтъква Фоулк.

Вашият колега Йорданов за съжаление е от варианта, който понякога си позволява грубост с шефа, но после се извинява, нещо обяснява защо си е изпуснал нервите, започва да се подмазва и началникът му прощава. Нали задникът си върши ефективно работата, ще го изтърпи още известно време. Докато намери някой друг, който е горе-долу на същото професионално ниво.

Не звучи много успокояващо, но когато имате работа с такъв тип гаден колега, трябва да го избягвате, колкото можете.

През това време създайте коалиция срещу грубияна заедно с останалите от екипа. Но не правете грешката да се събирате с колеги само за да се оплаквате от него - това води до депресия, изтъква проф. Сътън. Всички се постарайте да документирате всеки случай от отвратителното поведение на Йорданов и го докладвайте на шефа или в отдел "Човешки ресурси". В компания, в която има добра професионална култура, шансовете да бъдете чути са големи.

Няма да стане много бързо обаче. Той не е обикновен простак. Той е полезен, началникът и/или ейчарът първо ще се опитат да го убедят да промени поведението си.

В повечето случаи нито убеждаването, нито предупрежденията за уволнение вършат работа. Човекът си е такъв, осъзнат задник. В смисъл, че разбира колко зле се държи с хората, но смята, че има право, понеже е нещо повече от тях. Едновременно с това е пропит с вярата, че е безценен за компанията и началниците няма да се лишат от него. Дори заплаха с уволнение да го стресне, успява да не е грубиян за съвсем кратко. После си кара, както му идва отвътре.

Проф. Сътън е категоричен, че мениджърите не бива да чакат и да толерират задниците, ако искат работата в екипа да върви успешно.

А пък междувременно вие лично можете да се справите с такъв колега само ако контролирате себе си.
-------- 10-те правила -------

Със задник в офиса трудно се прекарват по 8 часа 5 дни в седмицата. Дори да не се налага да контактувате, направо не издържате, като го чуете да казва на друг колега нещо от сорта на "Ти нормален ли си", "Това с краката си ли го прави", "В кой век живееш" и т.н.

Неговото поведение не можете да промените, трябва да владеете своето, независимо дали сте обект на грубиянщината му или само свидетел.

1. Не падайте на нивото му. Не отвръщайте с грубост, макар че неговото поведение е нетърпимо грубо. Да, това е заразно, както казват психолозите. Но като отговорите по същия начин, ще постъпите също просташки. Така обиждате собствената си личност.

А и друга опасност има. Понеже той е талантлив задник и шефът го цени, може нещата така да се извъртят, че вие да излезете виновни, задето не сте го изтърпяли.

Напротив, изтърпете и веднага след това уведомете шефа или на служителя от "Човешки ресурси", който отговаря за вашия екип, с писмен документ за поредната изцепка на грубияна. Това не е донос, а истина. Събрали сте се да работите, поемайки ангажимента всички да спазвате определени етични правила за отношения - и професионални, и човешки. Никой няма право безнаказано да ги нарушава и да унижава другите.

2. Дръжте се уверено. Щом показвате страх и обида, задникът изпитва удоволствие и става още по-безцеремонен.

3. Не преживявайте. Постарайте се и да намалите размера на емоционалните щети, които понасяте. Приемайте поведението му безстрастно. Неприятно е, но ще накажете себе си, ако се обидите. Такъв човек не може да ви обиди - той е простак.

4. Постъпвайте като по учебник. Когато се налага да контактувате със задника на живо или писмено, най-добрият подход е да сте подчертано вежливи, но студени и делови. Спазвайте всички предписания на общовалидния професионален етикет и за служебните взаимоотношения в компанията.

5. Предпочитайте писмен контакт. Има няколко предимства да не общувате лице в лице с простака, а да му пращате имейли. Грубият отговор е доказателство, което можете да покажете на шефа.

Освен това по принцип хора пишат по-малко простотии, отколкото изричат. Допълнителен бонус е, че го няма неприятният тон.

6. Не насаме. Когато не можете да избегнете живия контакт, гледайте да не сте насаме с гадняра. Обидата пред публика ще е по-унизителна за вас, но пък на неговото поведение ще има повече свидетели, които ще ви послужат при нужда.

7. Парирайте. Можете да му кажете "Не ми дръж този тон", за да заявите недвусмислено, че е прекрачил границата на професоналното поведение и на възпитанието. Но не очаквайте да постигнете ефект с нея. По-добра работа може да ви свърши фраза от сорта на "Ще говорим отново, когато се успокоиш". И наистина се оттеглете, колкото и да е спешно това, което се налага да свършите с простака.

8. Опитвайте да проявявате разбиране. Той ви казва грубо "Остави ме на мира", макар че вие искате не лична услуга, а да свърши работа, която влиза в служебните му задължения.

Начинът, по който ви отказва, е точно в просташкия му стил, но може би точно в този момент е зает с друго. Не драматизирайте, пробвайте да се държите така, сякаш друг възпитан колега нормално ви е казал да изчакате малко. Имайте предвид, че изпитвате враждебно отношение към задника и сте склонни силно да се дразните дори ако репликата му е безобидна или продиктувана от обективни обстоятелства.

9. Мислете за ползата. Задникът неволно ви учи как да се справяте с такива като него. Това е неприятен, но ценен опит, защото той не е единствен. Погледнете на ситуацията така - тренирате хладнокръвието си, развивате силна психика.

10. Не го мразете. Нали осъзнавате, че човек, който мрази, на първо място разрушава себе си. Затова не си го причинявайте.

Всъщност трябва да съжалявате колегата простак. Ако не беше талантлив задник, а свестен човек, щеше да стигне далеч напред в кариерата.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Нов тренд: Мини понеделник вместо черен понеделник

7 смъртни гряха, с които рискувате кариерата си на корпоративния купон

3 коварни желания, които издават вътрешна неувереност, и как да не саботират успеха ви

5 признания, които няма да чуете от шефа. Ако ги отгатвате, вдигате шанса си за успех

Като се ядосвате на колега, го овластявате. Техники за самоконтрол

Защо е опасно да плащате "данък удовлетворение" в работата и кога да спрете

Как да се оправяте с колега всезнайко

Какво е почтен егоизъм и как води към успех

Научно доказано: Първа точка в дневния график "5 минути усмивка" променя живота

Зони на комфорт, разтягане и дискомфорт - как помагат за успех в работата

Паникьор, непукист, реалист или що е то полезна тревожност и как ви води напред в кариерата