България бележи ръст в броя на туристите, решили да посетят страната през 2024 г. Това сочи проучване, което подчертава, че през тази година у нас са дошли с 29% повече чужденци в сравнение с 2019 г.
Страни като нашата, които по принцип не са сред най-популярните дестинации сред хората, решили да заминат на почивка, се радват на успех през 2024 г. Главна причина за това са доброто време и евтините услуги. Въпреки това, страните в Средиземноморието и Южна Европа продължават да бъдат сред най-предпочитаните.
Това сочи последното издание на тримесечния доклад "Тенденции и перспективи в европейския туризъм", публикуван днес от Европейската комисия по пътуванията (ЕКП). Докладът проследява представянето на европейския туризъм през второто тримесечие на 2024 г., като предоставя изчерпателен анализ на най-новите тенденции в туризма и макроикономическото развитие на региона.
Според доклада туристическата индустрия в Европа продължава да се възстановява. Броят на пристигналите чужденци и на нощувките надхвърли тези за 2019 г., отразявайки годишно увеличение от съответно 12% и 10%. Растежът е стимулиран от стабилните вътрешнорегионални пътувания, идващи от Германия, Франция, Италия и Нидерландия.
Коментирайки публикуването на доклада, Мигел Санс, председателят на ETC, заяви: "Окуражаващо е да се види нарастващата диверсификация на европейския туристически пейзаж през това тримесечие. Това е от полза както за нововъзникващите дестинации, така и за утвърдените горещи точки, които потенциално могат да се сблъскат с пренаселеност. Освен това увеличаването на броя на туристите в по-слабо познати райони ще помогне на малките предприятия, които все още се възстановяват от пандемията или се борят с нарастващите оперативни разходи поради настоящата икономическа ситуация. Приветстваме по-балансираното разпределение на туризма в Европа, което допринася за нарастващата устойчивост на нашата индустрия."
Утвърдените и нововъзникващите южноевропейски дестинации запазват привлекателността си
Данните от началото на годината показват, че както традиционните, така и нетрадиционните южноевропейски и средиземноморски дестинации продължават да бъдат най-популярният избор за туристите в Европа. Забележително увеличение на броя на пристиганията в сравнение с нивата от 2019 г. е регистрирано в по-малко известни дестинации като Сърбия, в която увеличението е с 40%, и България, с увеличение от 29%. Отдавнашни фаворити, сред които Малта, Португалия и Турция също бележат ръст.
Скандинавските страни също са все по-привлекателни за туристите. Чуждестранните нощувки са се увеличили в Дания с 38%, Норвегия с 18% и Швеция с 9%. Това показва нарастващ успех извън Южна Европа и в дестинации, които са относително по-скъпи.
Обратно, Балтийският регион продължава да изпитва затруднения. Латвия, Естония и Литва все още отчитат спад на чужденците.
Туризмът се сблъсква с нарастващи разходи
Значителни предизвикателства продължават да засягат туристическия сектор. Специалистите в туризма посочват като основни проблеми нарастващите разходи за хотели и полети, както и недостига на персонал. Въпреки това, сега тези предизвикателства не са толкова голяма пречка, колкото през предходното тримесечие.
Увеличението на разходите за предприятията доведе до общо нарастване на разходите за пътувания. Очаква се тази година посетителите да похарчат 800,5 млрд. евро в Европа, което е с 13,7% повече от миналата година. Това е резултат от повишените оперативни цени, завръщането на туристите с високи разходи от Азиатско-тихоокеанския регион, както и комбинирането на пътуванията по работа с почивката. Секторът на настаняването е особено облагодетелстван през първата половина на годината, като приходите от налична стая са се увеличили с 5,4%, а коефициентът на заетост - с 1,8%.
Най-значителното увеличение на входящите разходи от началото на годината досега е в Испания, Гърция Италия и Франция. Други държави като Хърватия, България и Румъния очакват през 2024 г. да има по-дълъг среден престой в сравнение с предходната година, което също ще доведе до увеличаване на приходите от туризъм.
Завръщането на азиатските пазари и железопътните пътувания стимулират диверсификацията
Докладът установява нарастваща диверсификация на европейския туризъм. Сред факторите, които допринасят за това, са търсенето на изгодни цени в нетрадиционни дестинации, завръщането на пътниците от Азиатско-тихоокеанския регион и все по-широкото предлагане на железопътни пътувания.
Въпреки че пазарът в САЩ остава на първо място, се наблюдава забележително нарастване на броя на туристите от източноазиатските пазари, особено от Китай. Европейските градове се оказват особено привлекателни за китайските посетители, тъй като се очаква през 2025 г. Китай да се превърне в най-бързо растящия пазар, изпреварвайки САЩ.
Увеличава се също така броят на пътуващите, които избират пътувания извън сезона и по-малко известни дестинации, водени от търсенето на изгодни цени и уникални, автентични преживявания. Забележително е, че от 2019 г. насам Албания и Черна гора са увеличили забележително пазарния дял съответно с 86% и 31%.
Нарастващият интерес към пътувания извън утъпканите пътеки се отразява и в онлайн разговорите за пътувания в Европа, в които се подчертава привлекателността на природните острови, като Мадейра в Португалия и Магерьоя в Норвегия. И в двете държави се наблюдава съответно увеличение на броя на пристиганията и нощувките. През това тримесечие устойчивото развитие беше ключов положителен фактор за репутацията на дестинациите, докато по-негативните дискусии се фокусираха върху социалното и екологичното въздействие на пренаселеността в традиционните туристически горещи точки.
В същото време увеличаването на капацитета на железопътния транспорт отваря вратите за пътуващите да опознаят нови преживявания и дестинации. Националната железопътна компания на Германия, Deutsche Bahn, отчита 21% увеличение на международните маршрути между 2019 и 2023 г., от което се възползват предимно съседните държави. Услугите на Eurostar се върнаха към нивата на пътниците отпреди пандемията, а испанският железопътен оператор Renfe съобщи, че е продал 500 000 билета в рамките на шест месеца след пускането на международната си линия до Франция. И трите оператора имат планове за разширяване на капацитета през следващите години, което подчертава нарастващото значение на железопътния транспорт за европейския туризъм.