От 1093 пункта остават 965, в полунощ спряха работата на сервизи, които нямат онлайн връзка с държавата
В 0,00 часа на 21 юли на екраните на компютрите на пунктове, които не са свързали уредите си за измерване със системата на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, се появи съобщение, че не могат да извършват прегледи за изправност на автомобилите.
В полунощ в почивния неделен ден изтече срокът за изграждането на въпросната свързаност. Изискването е в сила след промени в наредбата за техническите прегледи. Бе
даден срок от 9 месеца,
за да се изпълнят новите правила и той изтече в полунощ на 21 юли.
Ако някой пункт без изградена връзка продължи да извършва прегледи, системата няма да му даде възможност да издаде документи за изправност на автомобила и стикер, поясниха от министерството на транспорта.
Уредите, за които се изисква връзка, са газанализатор, димомер и спирачен стенд. Пунктовете периодично са известявани с писма и със съобщения, че срокът за това наближава.
До петък 964 пункта вече предават данните автоматично в “Автомобилна администрация”, 8 са частично свързани, а 96 все още нямат свързаност. Което показва, че бизнесът се е дисциплинирал, защото преди малко повече от месец
половината не го бяха направили
Към 14 юни от 1093 пункта на територията на цялата страна автоматично предаваха данни едва 544.
От транспортното министерство поясниха, че процесът е отворен. Допуска се, че е възможно някои пунктове да са решили да прекратят дейността си, тъй като може да предпочитат да се съсредоточат върху сервизна дейност. Частичното свързване пък означава, че сервизи с няколко канала отделят един за технически прегледи и само неговите уреди трябва да предават автоматично данни в системата на държавата.
Разрешителни за новоотворените от 22 април се издават от “Автомобилна администрация” само при осигурено електронно предаване на резултатите от измерванията.
Промяната в наредбата има за цел
да повиши качеството и на прегледите, и контрола върху работата на пунктовете
Според новите текстове уредите в сервизите трябва да имат инсталиран софтуер, одобрен от Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”. Чрез него в момента на прегледа резултатите от измерванията се изпращат електронно във ведомството.
От години у нас се обсъждаше, че са нужни мерки, с които да се спрат фиктивните технически прегледи за изправността на коли, камиони и автобуси. Шефове на държавната агенция са коментирали, че е имало случаи, когато камион се е намирал в Испания, а в същото време е минал технически преглед у нас.
Проверка под 25 минути е менте
Ако автомобилът се е задържал в пункта за проверка десетина минути, означава, че не е направен както трябва, а механиците само са огледали колата, след което са лепнали на стъклото стикера с чип, че е годна за движение.
Истински технически преглед се прави за поне 25 минути, за да се проверят системите, казват експерти. Първата стъпка е идентификацията на автомобила. Това става чрез проверка на данните от чипа в стикера и VIN кода на самия автомобил, както официално се нарича номерът на рамата. Така в пункта са сигурни, че никой не опитва да прекара на преглед една кола вместо друга.
Втората стъпка е проверката на спирачките, следва преглед на видимост, светлини, светлоотражатели, електрическо оборудване. След това идва ред на двигателя и дали изпусканите от конкретния автомобил вредни газове са в норма.
Само този преглед отнема поне 5 минути. А след него идва и прегледът на оси, колела, гуми и окачване, шаси и оборудване, свързано с шасито. Инспекцията на пожарогасителите също е задължителна, но обикновено се дава предписание, което трябва да се изпълни в 14-дневен срок, и човек трябва да отдели време, за да намери нов.
Пропускането на който и да било елемент от техническия преглед може да означава тежка авария в движение и дори отнемане на човешки живот.
През миналата година годишните прегледи на автомобилите поскъпнаха, като увеличението на цените на места е двойно - между 90 и 120 лева, при 45 до 60 лв. стара цена. Обяснението за поскъпването е инфлацията, повишението на минималната заплата, поскъпването на техниката, с която работят сервизите.
През 2017 г. цената на прегледа е варирала между 38 и 45 лв., а минималната заплата е била 460 лв. Сега вече е 930 лева. Инфлацията за последните 7 години e 44% по данни на НСИ, мотивират се от пунктовете. Цените на новото оборудване са се повишили двойно за последните 10 г. Пунктовете трябва да разполагат с квалифицирани хора, които адекватно да консултират клиентите по време на прегледа. А тяхното задържане на работа ставало с добри заплати.