Колите ще зареждат в движение
До края на годината в Швеция трябва да бъде изграден постоянен електрифициран път. Това е първото в света шосе за
електрически автомобили, ванове, камиони и автобуси, които ще могат да се зареждат безжично по време на пътуване.
Експерименталният път се намира на европейския маршрут Е20 на магистралата, която свързва логистичните центрове между Халсберг и Йоребро, а
отсечката е с дължина около 27 км
Тази магистрала е разположена между трите основни града в страната - Стокхолм, Гьотеборг и Малмьо, и е една от най-натоварените с тежки камиони.
Швеция вече е изградила успешно едно тестово трасе през 2018 г. от летище Арланда в Стокхолм до логистичната зона в участък от 2 км. В асфалта е фрезована електрическа релса, върху която камиони на ток спускат движещо се рамо, чрез което получават енергия.
Тази инициатива е част от усилията на Швеция да декарбонизира транспортния сектор и да подготви необходимата инфраструктура за мобилност без изкопаеми горива. Това е важна стъпка към устойчив транспорт, която ще позволи на леките коли, автобусите и камионите да презареждат в движение, като по този начин ще могат да изминат по-големи разстояния с по-малки батерии.
Първата по рода си в света магистрала би трябвало
да доведе до разширяване на още 3000 км пътища на ток в Швеция до 2035 г.
На електрически път колите и камионите могат да презареждат, докато шофират в едната лента на движение.
“Смятаме, че решението за електрификация е пътят напред за декарбонизиране на транспортния сектор и работим с редица решения”, казва Ян Петерсон, директор на стратегическото развитие в Trafikverket, шведската транспортна администрация.
Още не е решен методът за зареждане на Е20, но има три вида: с контактна мрежа, с проводник или индуктивна система.
Контактната мрежа използва надземни проводници, за да осигури електричество на специален вид автобус и следователно
може да се използва само за тежкотоварни превозни средства
Зареждането с проводници, от друга страна, работи както за тежкотоварни машини, така и за леки автомобили, стига да има специална система като релса, която е вкопана в асфалта. Превозните средства се зареждат чрез пръчка, която докосва релсата.
Системата за индуктивно зареждане използва специално оборудване, заровено под пътя, което изпраща електричество към бобина във возилата на ток. След това бобината в автомобила използва това електричество, за да зареди батерията.
Според някои специалисти най-доброто решение за развитие на електромобилите
е полагането на именно кабелно индукционно захранване
в изградената пътна мрежа и намаляване на размера на батериите на бъдещите автомобили до капацитет за 50 км пробег. Ако се окабелят магистралните и първокласни пътища, на практика
ще се осигури пълен достъп до цялата територия за придвижване на ток,
смятат шведите. Плюсовете ще са намаляване на теглото на електромобилите с около 50%, намаляване на цената на самите коли наполовина и опростяване на автономното движение по такива пътища. Минус е по-голямата първоначална инвестиция, която може да бъде намалена значително при полагане на мрежата при новоизграждащи се пътни настилки и която ще се изплати бързо чрез таксата за ползването и.
Допълнителен плюс е и възможността всички автомобили с двигатели с вътрешно горене да могат да бъдат пригодени да използват такива мрежи,
като се заменят съществуващите двигатели с вътрешно горене с електромотори,
без да се променя нищо друго в конструкцията им.
Швеция си партнира с Германия и Франция за обмен на опит при проучването на бъдещите електрически пътища. Германия и Швеция разполагат с демонстрационни съоръжения по обществени пътища от няколко години, а Франция планира да построи скоро пилотен участък с електрически път.
Високи цени
Широкото използване на подобни проекти е възпрепятствано от високата им цена. Например израелската технология с валцуване на индуктори в асфалт и бетон за безжично зареждане на батериите на електромобили предполага разходи от 650 000 долара на километър, а шведската система Scania AB е още по-скъпа – до 2,5 милиона долара за километър електрифицирана магистрала.