Жп и ВиК проекти блокирани, защото възложители нямат пари заиндексации
Заради липсващи 114 млн. лв., които Национална компания “Железопътна инфраструктура” не може да намери и да индексира с тях договори за строителство, в реален риск са жп проекти за над 6,5 млрд. лв.
Вече близо година във всички направления на строителството в страната - инфраструктурно, железопътно, водни проекти, липсва прилагане на методиката за индексация на строителните договори, коментират от строителния бранш. Огромният ръст на инфлацията върху себестойността за изпълнение на обектите
подлага на риск изпълнението им и застрашава страната от загуба на средства
по всички оперативни програми.
Веднага след нападението на Русия над Украйна цените на дървения материал, желязото, бетон и още ред други строителни материали започнаха рязко да растат, като за някои от тях поскъпването за кратко време достигна 70 и дори 100%, а има материали и с над 200% поскъпване. Почти половин година отне на кабинета “Петков” да изработи методика за индексация на строителните договори. Заради тежките обществени поръчки договорите за големи проекти често се сключват години преди да започне същинското строителство.
Методиката бе прилагана успешно през 2022 и 2023 г.,
като договорите се преразглеждат всяко тримесечие и за изпълнената част от тях съответният управляващ орган на оперативната програма увеличава плащанията в зависимост от индекса на НСИ за строителните материали. Оказва се, че този процес е спрял.
Национална компания “Железопътна инфраструктура” например има да плаща 114,2 млн. лв. по индексации, които са изчислени за последното тримесечие на миналата и първото на тази година. Сумите са приети с решение на управителния съвет на НКЖИ. За второто тримесечие няма уточнени суми, тъй като индексът на НСИ още не е публикуван. Но и тези пари не са платени, тъй като предприятието не разполага с такъв ресурс, признават от НКЖИ.
Това е една от вратичките в наредбата за методиката
- в нея се казва, че парите за индексацията може да се плащат, ако възложителят има средства.
НКЖИ в момента е възложител на жп проекти по оперативни програми за около 6,5 млрд. лв., макар не всички да са стартирали все още. В списъка на тези, по които се работи, са модернизацията и рехабилитацията на жп линията Елин Пелин - Костенец, от Костенец до Септември, фаза 2 на модернизацията на Пловдив - Бургас, жп линията София - Елин Пелин и др. за общо около 150 километра.
От МРРБ не пожелаха да уточнят искания за какви суми са постъпили в управляващия орган на оперативната програма от началото на годината. Уточниха само, че допустимостта на разходи по проектите по Оперативна програма “Региони в растеж 2014-2020” е до края на 2023 г. Има строители, които продължават да работят и през 2024 г., но
те се финансират със собствен принос на бенефициента
и не подлежат на възстановяване със средства по програмата.
Наскоро служебният регионален министър Виолета Коритарова уточни в отговор на парламентарно питане, че платените към момента индексации само за строителството на магистрала “Хемус”, която се финансира от държавния бюджет, са 37,07 млн. лв., но това далеч не е цялата сума. Причината да е толкова малка е, че съвсем доскоро в продължение на 584 календарни дни строителството на този обект бе замразено и е възобновено едва преди около два месеца.
Според министърката средният процент на увеличение на разходите вследствие на индексациите към момента е 32%. Ако се запази същият, това означава че строителството на “Хемус”, което вече надвишава 2 млрд. лв., ще погълне грубо към 600 млн. лв. и сумата само ще се увеличава с всяка следващо забавяне.