Отчуждават терени, ще има промяна в парцеларния план, за да определят къде ще са входовете и изходите
След 2 години блокаж заради обжалвания догодина тръгва проектът за тунел под Шипка, по график може да е готов до 2030 година. Това стана ясно в четвъртък в парламента по време на изслушването на регионалния министър Виолета Коритарова.
3 години и половина - толкова ще отнеме строителството на очаквания вече 130 години тунел. Не се знае обаче кога ще започне работата, тъй като тепърва се налагат нови изменения напарцеларните планове, за да се определят местата за порталите на съоражението, обясни пред депутатите Коритарова.
Въпреки измененията и отчужденията тя бе категорична, че проектът няма да се оскъпи. Ставало въпрос за площ между 8 и 10 декара. Договорът вече е сключен и е на стойност 358 млн. лева. Той бе подписан през 2022 г., като финансирането по проекта е осигурено - част от тези средства ще бъдат от държавния бюджет и са планирани в капиталовата програма на АПИ, а другата ще е по програма “Транспортна свързаност”.
Ако зачеркнем този договор и започнем процедурата отново за сключване на нов, с който да бъде възложено и изработването на парцеларен план само за тези 8-10 декара, които са необходими за изграждане на обекта,
бихме загубили отново минимум 3 години,
посочи министърката. Тя напомни, че процедурата за избор на изпълнител е започнала през 2019 г., а окончателното сключване на договора е през 2022 година.
“Затова обсъдихме, че е нецелесъобразно отново губене на ценно време за избиране на нов изпълнител”, заяви Коритарова.
Проектирането на съоръжението започна след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки и премина през обжалване в съда. За изпълнител е избран “Консорциум ПСВТ”. Договорът е за инженеринг, т.е. изпълнителят трябва да проектира и строи.
Същинската работа стартира, след като
през април съдът премахна и последната пречка пред строителството
ВАС с окончателно решение отхвърли плана за управление на парк “Българка”, изготвен от екип еколози с ръководител бившия зам.-министър на екологията Тома Белев. На 30 декември 2021 година Министерският съвет одобри плана, въпреки че блокираше строителството на тунела под Шипка. Съдът обаче констатира съществени нарушения при одобрението на плана.
Еколози обжалваха и оценката за въздействие върху околната среда на тунела и обходният път на Габрово, но съдът е отхвърли и тази жалба.
Коритарова не се ангажира с конкретен срок кога ще започне работата не само заради промяната на парцеларния план, а и заради ново проектиране. Сегашният идеен проект бил от 2008 година и не отговарял на сегашните норми за проектиране на пътища и тунели.
Според договора срокът за изпълнение на проекта е общо 1550 календарни дни, от които 240 дни са за проектиране и 1280 за самото строителство. Коритарова уточни, че в началото на юли е започнала дейността на работна група, която ще изготви график. Министърката посочи, че целта е същинската работа да започне до година и половина и до да приключи след три години и половина.
Обмислял се и вариант при възможност за трета лента
в тунела, която да поеме значителния трафик. Очаква се той да достигне 10 хил. автомобила за денонощие.
Съоръжението ще бъде най-пряката връзка между Северна и Южна България в централната част на страната. Северният портал на тунела ще се намира в област Габрово, а южният - в област Стара Загора. Основните транспортни направления, които ще обслужва, включват Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград.
Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км. Този под връх Шипка ще бъде с дължина 3,2 км, а останалите четири са по-малки. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 насипа, както и подпорна и укрепителна стена.
Жалба забавя проекта за друг - този под Петрохан
Жалба до Комисията за защита на конкуренцията спира временно изпълнението на поръчката за изработване на идеен проект за друг тунел - под прохода Петрохан в Стара планина, съобщи областният управител на Монтана Калин Хайтов.
Решението на пътната агенция за избор на изпълнител е обжалвано от загубила търга фирма, която е била класирана на второ място. Обявената прогнозна стойност за поръчката е над 6,6 милиона лева. Класираната на първо място оферта е за 3,5 милиона лева, а на второ – за 3,8 милиона лева.
Според Хайтов въпреки желанието важни за областта инфраструктурни проекти да се движат по-бързо в някои случаи има забавяне.
Срокът за изработване на идеен проект е 365 дни, като той трябва да съдържа пълни инженерно-геоложки проучвания и подробен устройствен план за скоростния път София-Монтана. Според заданието дължината на шосето ще е около 82 километра, като свързва сегашния обходен път на Монтана със софийското околовръстно. Максималната позволена скорост на новия път ще е 120 км в час.
Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана - Враца, както и с магистрала “Европа”. Необходимо е при разработването на идейния проект да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания на Закона за опазване на околната среда и наредбата за извършване на екооценка.
Идеята за тунел под прохода Петрохан датира от поне 40 години, но никога не се е стигало до възлагане на конкретна работа по проектирането му, защото досега се е преценявало, че трафикът не е достатъчен, за да бъде проектът икономически целесъобразен.