Кандидатът за президент на САЩ предизвиква сътресения и сред европейските производители
Кандидат №1 за бъдещ президент на САЩ Доналд Тръмп може да мрази електрическите автомобили, но обича парите на собственика на Tesla Илон Мъск. До такъв извод достигат анализатори и журналисти в Щатите след поредните изказвания на Тръмп на предизборните му митинги. Последно той се закани пред тълпа от избиратели, че ще “прекрати мандата на електрическите превозни средства още на следващия ден”.
“По този начин ще спася американската автомобилна индустрия от пълно заличаване и ще спестя на американците хиляди долари, които са принудени да дават за скъпи коли”, добави кандидатът за президент на Америка в Милуоки.
Изявлението на Тръмп дойде броени дни след като стана ясно, че милиардерът Мъск ще отдели 180 милиона долара за предизборната кампания на Тръмп.
Експертите смятат, че
Tesla може да се възползва от президентството на Тръмп
дори ако той се стреми да промени политиките, благоприятстващи електромобилите.
Тръмп се закани да наложи 100% мита върху електромобилите, продавани от китайски компании и които не се произвеждат в Щатите. При това положение Tesla ще има конкурентно предимство,
ако митата продължат да отблъскват китайските гиганти
BYD и NIO от американския пазар. Това е голяма сделка, като се има предвид, че BYD е продала повече електрически превозни средства в световен мащаб през последното тримесечие на 2023 г. Освен това китайците например продават електромобили за 12 000 долара в Китай, подбивайки цената на базовия модел на Tesla с около две трети.
От друга страна обаче, Tesla и другите производители в страната ще се изправят пред голяма ценова конкуренция, ако Тръмп спечели президентските избори и отвори САЩ за автомобили, произведени от китайски производители в американски заводи.
В речта си на конгреса на републиканците Тръмп каза, че ще подкрепи тези китайски производители, които преместват производството си в САЩ от Мексико. Това според него ще създаде много работни места.
“Наши хора ще управляват тези заводи. Ако не са съгласни с нас, ще наложим тарифи от приблизително 100 до 200 процента за всяка внесена кола и те няма да могат да се продават в САЩ”, закани се Тръмп.
Потенциалното навлизане на китайските компании в САЩ би “довело до огромен ценови натиск върху електромобилите и би разрушило пазара с по-ниски цени”, смята Пат Райън, основател и главен изпълнителен директор на приложението за пазаруване на автомобили CoPilot.
Рекордните 1,2 милиона американци са купили електрически превозни средства миналата година,
което представлява 7,6 процента от продажбите на нови автомобили. Анализаторите прогнозират, че тази година делът ще се покачи до 10 процента, което сигнализира за повратна точка за бързо и по-широко разпространение на електромобилите.
Така че още едно президентство на Тръмп
едва ли ще натисне спирачките на прехода към електромобили,
но може да го забави. И това може да има значителни последици за борбата за спиране на глобалното затопляне.
Тръмп отхвърля огромните научни доказателства, че планетата се нагрява в резултат на изгарянето на нефт, газ и въглища, с думата “измама”. Той силно ухажва индустрията за изкопаеми горива, петролната и газовата промишленост, като увещаваше босове на някои от тези гиганти на една скорошна частна вечеря, че трябва да дарят 1 милиард долара за кампанията му, за да може да си върне Белия дом и да промени климатичните политики на Байдън.
Втора администрация на Тръмп може да попречи на електрическите превозни средства по няколко начина,
като отмени регулацията, която ограничава замърсяването
на колите с двигатели с вътрешно горене и като промени правилата на Министерството на финансите, които определят броя на електрическите коли, отговарящи на условията за данъчни кредити.
Освен това на фона на войната с митата между Европа и Китай сега нарастват опасенията, че търговската сделка на Европа с Щатите ще бъде поставена под въпрос.
Една от последиците от опита за убийство на Тръмп е спадът на акциите на няколко европейски марки. В резултат на това от миналата седмица тече вълна от разпродажби на акции, тъй като инвеститорите се опасяват, че те ще продължат да губят стойност.
Porsche, която е една от най-зависимите от износа марки, отбеляза спад на акциите си с 5,7 процента през последните дни. Северноамериканският пазар е най-важен за компанията от Щутгарт. През 2023 г. Porsche е продала в САЩ 26,9% от колите, изпреварвайки Китай (24,8%). Повече от 86 000 поршета са продадени в САЩ и Канада миналата година.