Моралната оценка повишава емоционалното благополучие и мотивира служителите да постигнат пълния си потенциал
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Ако чуете от шефа си "Браво", ще си помислите, че е болен от смъртоносна болест. Ако чуете "Благодаря", ще решите, че му останат броени дни на този свят. Той не си пада по такива думи, когато екипът постигне успех. Убеден е, че от тях няма нужда, достатъчни са бонусите.
Е, поне пари получавате. Някои началници смятат, че да си вършат отлично работата си е задължение на подчинените им и не откъсват от сърцето си нито добра дума, нито някакво материално поощрение. Този вид мениджъри са лоши, а пък корпоративната култура не ги кара да се променят. Сиреч, не сте попаднали на най-прекрасното място.
Но това не е изненадващо - изследванията показват, че много компании са такива.
При някои всичко е точно на теория, а на практика не се получава. При други на ръководството не му пука за културата на признателност, макар че е доказано - тя мотивира служителите и повишава ефективността.
Специалистите по фирмено управление непрекъснато изтъкват нещо научено по трудния начин - че най-голямата опасност от дистанционния режим на работа в пандемията се оказа не продуктивността, а лоялността на служителите. Като са си вкъщи, хората се трудят даже повече часове. Страда обаче чувството им за принадлежност към фирмата и екипа. Това чувство е един от най-силните мотиватори. Отслабването му неминуемо води и до спад на постиганите резултати. А то само по себе си води до увеличаване на продуктивността с 56% според проучване, публикувано в "Харвард бизнес ревю".
Във вашата компания го няма този проблем, защото шефът ви не смята за нужно да стимулира усещането за принадлежност и не обича да хвали. Вие сте му свикнали и не страдате.
Ако обаче възнамерявате да си сменяте работата, непременно се поинтересувайте каква е корпоративната култура в новата компания. Експертите твърдят, че при равни други дадености като пост, заплащане, условия на труд ще се чувствате много по-удовлетворени, щом задължителна част от нея е културата на признателност.
Само си помислете колко щастливи ще бъдете, когато шефът ви напише и разпространи до всички служители похвала и благодарност за работата, която лично вие или екипът сте свършили. Това ще ви мотивира, а значи ще имате по-голям шанс да показвате способностите си, да постигате успехи и да напредвате по-добре в кариерата.
Психолозите обясняват просто каква е връзката между човешката нужда от принадлежност и признателността на шефа.
Още през 1943 г. Ейбрахам Маслоу дефинира основните потребности и ги подрежда в пирамида. Там необходимостта от принадлежност е една от най-съществените.
Накратко, Маслоу йерархизира потребностите така:
- физиологични - глад, жажда, подслон, секс и други телесни нужди;
- безопасност - сигурност и защита от физически и емоционални страдания;
- социални - привързаност, принадлежност, приемане от страна на другите, приятелство;
- уважение - самоуважение и уважение от другите, самостоятелност, авторитет, статут, признание и внимание;
- самоизява или самореализация - нуждата да станеш това, което си способен да станеш, да се издигаш, да осъществиш възможностите си.
Според Маслоу съществува последователност при удовлетворяване на потребностите. То започва от стоящите в основата на пирамидата и когато те бъдат задоволени, започват да се проявяват следващите на по-горното равнище.
Социалните потребностите са в третия ред, но с професията са тясно свързани и тези от четвъртия и петия.
Никой не е "самотен остров", по природа всеки изпитва необходимост да е част от нещо, което е по-голямо от него. Понеже поне една трета от времето си прекарва в работен колектив, как се чувства там е съществен елемент от емоционалното му благополучие. Удовлетвореността се превръща в мощен вътрешен мотиватор. Човек става по-ангажиран към всичко, което прави в работата си. Обратното - 8 часа на ден с неприятни колеги и отвратителен шеф са голяма мъка.
Затова експертите по управление казват, че основна задача на добрия мениджър е да създаде култура на приобщаване. Когато се чувстват приемани и ценени от шефа и колегите си, служителите могат да реализират пълния си потенциал.
За да се случи, задължително е да има
и култура на взаимно уважение. Трябва да го проявява началникът към подчинените си, но и членовете на екипа помежду си. Токсично е шефът да навиква служителите или да не знае как да им даде т.нар. отрицателна обратна връзка, т.е. да ги критикува.
Не по-малко отровно е в колектива да има някой, който си позволява да бъде груб с колегите си. Писаните и неписаните правила в корпоративната култура трябва да изключват подобно поведение. Хората си имат особености, но когато някой се държи неуважително с останалите, следва да бъде принуден да се промени или да бъде уволнен. Защото съсипва важно условие за добрата атмосфера - подкрепата и доверието в екипа. Никой не изпитва принадлежност към работа и място, където има скандали, обиди, унижения. Там той дори не се чувства в безопасност. (=)
Другият необходим елемент за принадлежността е културата на признателност. Експертите по управление съветват всеки мениджър непременно да я развие у себе си, дори да не му идва отвътре да хвали.
"Когато изразявате благодарност за труда и усилията на вашите служители, вие градите принадлежност. Показвате, че работата им не остава незабелязана, а това ги мотивира да дават най-доброто от себе си. Когато хората знаят, че са част от нещо по-голямо и че приносът им има реално значение, възможностите са безгранични", уверяват специалистите.
Те подчертават, че признанието осмисля принадлежността. Нейният фундамент са честите положителни взаимодействия с останалите хора в групата и усещането, че междуличностните отношения са значими.
Вие самите не подценявайте този елемент, особено
ако сте от хората, които се окриляват от добра дума.
Всички хора обичат да бъдат похвалени, но все пак има и личностни особености.
Някои са по-саможиви и изпитват по-малка нужда да са част от група. Те нямат и чак толкова голяма потребност да получават признание. Но имат потребност от постижения и тя им е важна сама по себе си, независимо от възнаграждението за постигнатия успех.
По-материалистично ориентираните могат да се задоволят с бонус като израз на похвала от шефа.
По-властолюбивите харесват издигането на по-висок пост и го броят за достатъчен комплимент. Хората, при които доминира потребността от власт, биват привличани от по-висок статус, защото се интересуват повече от престижа и влиянието над другите, обяснява Дейвид Маклилънд.
Той смята, че за удовлетвореността от работата и съответно за мотивацията трябва да се има предвид потребността от принадлежност - желание да се харесваш на другите и да бъдеш приеман от тях. Тя е свързана със стремежа към сътрудничество и взаимно разбиране.
Под "справедливо възнаграждение" мнозина разбират да получат не само пари и растеж, за да са истински оценени и удовлетворени. За тях "Браво" и "Благодаря" от шефа е задължително, за да почувстват успеха, защото харесването, моралното признание повишава емоционалното им благополучие повече отколкото материалното. На тях добрата дума им въздейства силно дори да не е придружена от бонус, трайно повишение на заплатата или изкачване в йерархията.
Разбира се, най-добре е всичко да върви заедно. Но вникнете в себе си и си дайте сметка дали някой от елементите не ви липсва.
Може да сте по-малко щастливи, понеже въпреки материалните стимули шефът ви няма култура на признателност, никога не чувате похвала и благодарност от него.
Това означава, че не можете да разгърнете истинския си потенциал. Ако си намерите компания с друга корпоративна култура и друг шеф, ще постигате много по-големи успехи. И ще задоволите човешката си потребност от петия ред, най-горния ред в пирамидата на Маслоу - самоизявата и самореализацията.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Научен факт: Приятелите много силно влияят и на успеха в кариерата
17 начина да станете незаменими за шефа
Сбърканата фирмена йерархия вещае мрачно бъдеще. Симптоми да я познаете и да бягате
Защо на работа винаги да следвате принципа "Това, което знам, не е това, което знаеш"
Нова работа! Но по паралелна писта, с плавно плъзгане или рязък завой?
Митът за 10-те хиляди часа практика, които водят до шеметен успех
У всекиго се крие гений, но у някои дреме. Как да събудите вашия за успех в кариерата
Ако всички ви дават акъл в работата, прекалявате със заучена или с менте безпомощност
64% предпочитат изкуствен интелект пред интелекта на сегашния шеф и как да работите с робот
Как умната щедрост води към успех, а глупавата безкористност пречи