Според изявление на НАСА нарастват шансовете двамата астронавти, пристигнали на Международната космическа станция (МКС) с ракета на "Боинг", да се върнат на Земята със "СпейсЕкс", съобщиха световните осведомителни агенции. 

Това, което трябваше да бъде кратко пътуване, може да се превърне в осеммесечен престой на МКС. Има опасения относно безопасността на новата капсула "Старлайнър" на "Боинг", обяви още НАСА. В резултат на това пилотите Буч Уилмор и Суни Уилямс може би ще наблюдават от МКС как техният космически кораб отпътува празен към Земята.

Ако това се случи, НАСА вероятно ще отстрани двама или трима от четиримата астронавти от следващия полет на "СпейсЕкс" в края на септември, за да има свободни места за Уилмор и Уилямс през февруари. Когато излетяха на 5 юни, Уилмор и Уилямс очакваха да бъдат в космоса седмица или две. НАСА се обръща към още експерти, които да анализират проблемите, настъпили на капсулата "Старлайнър" преди скачването й с МКС, и същевременно разглежда все повече варианта двамата астронавти да се върнат със "СпейсЕкс". 

По време на последната среща много хора изразиха безпокойство, но решението още не е взето, каза Кен Бауърсокс, директор на мисиите на НАСА. 

Компанията "Боинг" направи кратко изявление след съобщението от страна на НАСА, повтаряйки позицията си, че капсулата е достатъчно сигурна, за да върне астронавтите у дома. "Все още вярваме във възможностите на "Старлайнър", обяви компанията. "Боинг" ще трябва да модифицира софтуера на капсулата, в случай че "Старлайнър" трябва да пътува към Земята без екипаж. 

Не са правени планве за извънреден полет на "СпейсЕкс", който да върне на Земята Уилмор и Уилямс, каза мениджърът на програмата за транспортни полети на НАСА Стив Стич. 

Тестовете на Земята са потвърдили проблемите с тягата, а причината за това вероятно е в уплътненията. Все още не е установено защо уплътненията увеличават обема си след прегряване и след това се свиват до обичайния си размер, каза Стич. Всички с изключение на един от петте повредени тласкача на "Старлайнър" са били повторно активирани в орбита. Функционирането на тласкачите е от съществено значение за отдръпването на "Старлайнър" от МКС след разкачване и за поддържане на капсулата в правилна позиция. 

Инженерите се борят и с изтичането на хелий в задвижващата система на капсулата, което е от ключово значение за маневрирането на кораба. Първото изтичане започна още преди излитането, но беше отчетено като инцидентно. След това имаше още няколко теча по време на полета. 

НАСА нае компаниите "Боинг" и "СпейсЕкс" за транспортиране на астронавти до и от МКС след оттеглянето на совалките през 2011 г. "СпейсЕкс" осъществи първи полет през 2020 г. "Боинг" изостана след първия тестов полет без екипаж. 

Официални лица повториха желанието си за резервна транспортна услуга. Ситуация като настоящата може да се повтори, затова искаме няколко превозни средства, каза Бауърсокс. 

Следващият полет с екипаж по програма на НАСА ще бъде десети за "СпейсЕкс". Във вторник тази седмица беше решено той да бъде отложен с един месец - в края на септември, за да има допълнително време за вземане на решение как да бъде разрешен проблемът с връщането на капсулата "Старлайнър". За полета на "СпейсЕкс" са ангажирани трима астронавти на НАСА и един руски астронавт. В сряда обаче не беше обявено кой може освободи мястото си, пише БТА.