В ЕС готвят мита и на азиатските полупроводници в края на лятото
Автомобилният проблем не е само електрически. Той също е цифров със своя софтуер, но най-вече за чиповете, които позволяват на този софтуер да работи. Китай субсидира щедро своите компании за производство не само за самите автомобили, но и за полупроводниците. Задава ли се нова търговска война между Китай и Европа, се питат специалисти и анализатори в бранша.
След митата за превозни средства, внесени от Китай (поради огромните субсидии, отпускани от Пекин и които противоречат на правилата за световната търговия), предстои ново напрежение между Брюксел и Пекин по отношение на автомобилите. Европейският съюз сериозно
обмисля повишаване на данъците върху китайските производители
на електронни чипове, особено предназначени за автомобилния сектор.
Европейската комисия всъщност вече поиска от европейските производители на чипове за автомобили да информират дали и как китайските конкуренти могат да им навредят, съобщава Automotive News Europe.
Тези въпроси от Брюксел бяха отправени към германската компания Infineon, нидерландската NXP и френско-италианската STMicro, които са сред три от петте най-големи доставчици на пазара на автомобилни полупроводници. Защото според последната информация китайското правителство също субсидира този сектор, което отново повдига въпроса за лоялната конкуренция.
Европейските власти не са единствените, които са загрижени за ситуацията.
В САЩ също са притеснени от нарастващата китайска конкуренция
Този сектор е стратегически за ЕС и Щатите, които са определили мащабни инвестиционни програми. Така например европейският закон за чипове ще мобилизира огромен ресурс от 42 милиарда евро.
“Знаем, че китайското правителство масово субсидира този сектор, което може да доведе до огромно изкривяване на пазара”, каза наскоро министърът на търговията на САЩ Джина Раймондо. И двата региона обмислят да работят заедно, за да намалят този потенциален ефект.
Америка и Европейският съюз казаха, че могат да предприемат “мерки за сътрудничество за справяне с изкривяващите ефекти” във веригата за доставки на по-стари чипове. Двата водещи световни пазара
се оказаха в комична ситуация по време на ковид кризата,
зависейки от азиатските производители. Ще трябва да се изчака какъв е резултатът от разследването, проведено от Европа. То трябва да бъде завършено в края на лятото и вероятно резултатът от него да не е много по-различен от този за електрическите автомобили.
Мнението на някои производители на чипове е, че Европа много бърза. Те твърдят, че се нуждаят от китайски производители на технически “прости” чипове, защото
Европа не може да задоволи дори половината от собственото си търсене
И това се отнася за всички - френски и италиански производители, както и немски.
Чиповете за автомобили ще станат по-сложни рано или късно, особено с необходимостта от автономно шофиране, и не се знае дали Европа е подготвена за това.