Съчетаването на лесни и трудни задачи е по-ефективна стратегия - дава чувство за постигнат напредък, твърдят някои експерти

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Експертите по управление на времето продължават дискусиите как интелигентно да си подреждате задачите за седмицата и за деня - с трудните или с лесните да започвате, когато можете да избирате.

Единият принцип е "Изяж жабата". Сиреч най-напред свършвате най-сложното и неприятно нещо, което имате да правите. "Отложите ли го, си създавате излишно емоционално напрежение и нежелани последици от него. Затова действайте без разтакаване и просто изяжте жабата - свършете гадната работа", препоръчва успешният бизнес консултант Брайън Трейси.

Друго твърди Мариам Коучаки, декан в училището по мениджмънт "Келогс" в Северозападния университет, САЩ. Тя, Брадли Стаатс от Университета на Северна Каролина и Франческа Джино от Бизнес училището на Харвард направили проучване на краткосрочните и дългосрочните ефекти от избирането на по-лесни или по-трудни задачи за начало.

В изследването установили, че повечето хора започват от лесните. "Всички разполагаме с ограничено време и внимание. Във всеки момент, когато трябва да избираме между лесна и трудна задача, повечето от нас се насочват към първата - коментира Мариам Коучаки. - Лесните задачи обикновено изискват по-малко време за изпълнение, което кара повечето хора да им дават приоритет, когато са много заети."

Според нея принципът "изяж жабата" може би не е верен. "Идеята, че винаги трябва да започвате с трудната задача, е твърде крайна. Нямаме данни, за да го потвърдим, но аз смятам, че ако хората започнат работа по трудна задача и се фокусират само върху нея, докато я завършат, лесно могат да загубят мотивация от липсата на видим бърз напредък и да се изморят, преди да са стигнали дори до средата на задачата. Съчетаването на лесни и трудни задачи е по-ефективната стратегия. Този подход ви дава чувството за постигнат напредък, но същевременно ви позволява да запазите фокуса си върху трудните задачи", обяснява специалистката по управление.

Приключването на лесни задачи кара човек да се чувства добре и да мисли, че е постигнал прогрес. В краткосрочен план той е по-задоволен и по-малко напрегнат, когато изпълнява първо по-малките задачи.

Предпочитанието към лесните задачи се отплаща с висока ефективност - отделът е по-вероятно да приключи повече задачи навреме. Постоянното отлагане на изпълнението на трудни задачи обаче не води до успех, защото те не се вършат сами. Освен това намалява възможностите за учене и усъвършенстване на уменията, признава Мариам Коучаги.

Според нея единият изход е дозирането и съчетаване на лесни и трудни задачи.

Другият е - ако е възможно - разбиването на сложните задачи на по-малки и по-лесно изпълними. Това дава удовлетворение, което идва от изпълнението на лесна задача, а същевременно постигате напредък и по сложната задача.

Впрочем един от експериментите на Коучаки, Стаатс и Джино косвено потвърждва, че нашумялата напоследък идея за мини понеделници не е лоша, защото не води до пренатоварване още от първия момент на работната седмица.

Тримата изследователи разделили доброволци на две групи. И двете трябвало за 3 минути да препишат колкото може повече от текста на страница, обърната настрани. Хората във втората имали допълнителна задача - едновременно с преписването да слушат песен и да броят колко пъти се повтарят няколко конкретни думи.

Като приключили, участниците били помолени да изберат още една задача, която да изпълнят, измежду по-лесна и по-трудна. 76% от втората група - с високото натоварване, избрали по-лесната задача в сравнение с 64% от първата група, която не била подложена на допълнително напрежение.

Забележете - темата на дискусиите е какво най-напред да изберете, когато имате еднакви по спешност и важност, но различни по трудност задачи. Иначе принципът за успешна работа си е железен: първо трябва да свършите задачата, която е едновременно най-спешната и най-важната. (Принцип на Айзенхауер и матрица на Кови или как да класифицирате задачите и да побеждавате.)

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Научен факт: Приятелите много силно влияят и на успеха в кариерата

17 начина да станете незаменими за шефа

Сбъркана фирмена йерархия вещае мрачно бъдеще. Симптоми да я познаете и да бягате

Защо на работа винаги да следвате принципа "Това, което знам, не е това, което знаеш"

Как умно да смените работата - по паралелна писта, с плавно плъзгане или рязък завой?

Митът за 10-те хиляди часа практика, които водят до шеметен успех

У всекиго се крие гений, но у някои дреме. Как да събудите вашия за успех в кариерата

Ако всички ви дават акъл в работата, прекалявате със заучена или с менте безпомощност

64% предпочитат изкуствен интелект пред интелекта на сегашния шеф и как да работите с робот

Взимащ, даващ или обменящ психотип сте и изненадващ отговор кой осигурява успех