Това лято туристите могат да разглеждат централните забележителности на Брюксел с файтон, но това ще става с електрическа карета, а не с традиционната, които се теглят от кон. Така белгийската столица стана един от малкото градове, който въвежда карета без животински впряг за туристически цели. Общо са три.

Брюксел обаче не е единственият, който е спрял използването на конски впрягове. В някои градове като Ню Йорк и Чарлстън, Южна Каролина, също се използват електрически карети за туристически обиколки. В градове като Виена и Залцбург в Австрия, както и в някои части на Германия и Франция, също могат да се видят електрически карети. В Япония и Китай също има много градски инициативи за използване на електрически карети в туристическите зони.

Това важи особено за Рим или дори за Ню Йорк след няколко скандала. Преди две години в американския мегаполис

изгуби живота си кон, който се задуши по време на горещините

пред очите на смаяните минувачи. В градове като Чикаго и Монреал забраниха теглените от коне файтони поради опасения за хуманното отношение към животните. В Ню Йорк се сблъскват с опити да забранят този бизнес, но досега не са успели да го направят.

В Брюксел Тибо Дантин, бивш арендатор на традиционните конски карети, сам предложи на градските власти тази електрическа алтернатива.

“Някои клиенти идваха заради конете, но други ни избягваха именно заради тях. Не можем да задоволим всички по света, но се надявам да сме в синхрон с това, което публиката очаква”, обяснява промяната предприемачът.

Цената в Брюксел с електрическия файтон

е 70 евро за половин час обиколка

Всеки може да побере петима пътници.

Екологичният файтон си и има волан.
Екологичният файтон си и има волан.

Дантин заяви, че разработването на окончателния вариант на туристическото превозно средство на ток е отнело повече от година, като отказа да посочи цената.

“Електрическите карети струват много пари, това е огромна инвестиция”, казва белгиецът и добавя, че

всекидневните разходи са по-ниски, отколкото при конете,

тъй като вече не се налага да плаща на ветеринар или ковач.

С тази нова услуга градът се надява да привлече около 15 000 туристи годишно.

Задните кожени седалки могат да се предпазват и с одеялце.
Задните кожени седалки могат да се предпазват и с одеялце.

Миналата година Дантин, който управляваше конските каруци от 10 години, обяви, че ще спре услугата. Поради логистични и оперативни трудности и поради опасения относно хуманното отношение към животните.

“Нещата стават все по-сложни логистично. Така или иначе, трябваше да преместя конюшните, а намирането на такава, която може да побере четири коня, тор и т.н. в центъра на града, е много сложно. Не е лесно и от гледна точка на човешките ресурси да се намерят хора, които знаят как да водят коня из града и говорят два или три езика”, мотивира решението си Дантин. Преди това обаче депутатът от Брюксел Виктория Острает обърна внимание на това, че каретите се използват през най-горещите дни на лятото.

Леонардо да Винчи първи е скицирал механизирана каруца

без коне в началото на XVI век. Подобно на много от неговите проекти и този не е построен приживе. Реплика обаче е изложена в Chateau Clos Luce, последния дом на Леонардо и сега музей. След като я сглобяват по неговите чертежи, се оказва, че тя наистина работи.

Ветроходните колесници, задвижвани от вятъра, са се използвали в Китай още когато пристигат първите западняци, а през 1600 г. Саймън Стивън от Нидерландия построява такава и тя превозва 28 души и изминава 100 км за два часа.

Първата електрическа карета

е създадена от шотландския изобретател Робърт Андерсън между 1832 и 1839 година

Тази карета е била задвижвана от батерии, които не са били презареждащи се, което е ограничило нейната практичност.